Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Северен Кавказ и Крим - 2010г.

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Северен Кавказ и Крим - 2010г.

    ----------------------

    Кавказ винаги ми е бил слабост.
    Преди години имах щастието да прелетя над него,
    да посетя Грузия и да видя малка частица от това вълшебно красиво кътче на малката ни планета Земя.
    Тогава си обещах да се върна, така че когато планирах пътуването в началото на 2010г., въобще не стоеше въпроса “накъде?”.
    По ред причини, най-вече липсата на достатъчно време и подготовка,
    отложих едно по-дълго пътуване до Байкал за неопределено време.
    Но и там ще стигна живот и здраве!
    План «Б» беше Северен Кавказ.

    Групата се оформи и подготви в тази тема.
    В тази пък се визуализирахме по време на пътуването със СПОТ-тракер.
    А тук е темата за съвместното пътуване с БМК "АКТИВ" до Мелитопол и брега на Азовско море.


    Дължа специална и огромна благодарност на баща и син Андрей и Вова Котелникови от Offroad клуб СКИФ-4х4 Краснодар!
    Всъщност Андрей е председател на клуба и организатор на уникални ежегодни експедици в Северен Кавказ.
    Без помоща на Андрей, експедицията щеше да протече по съвсем друг начин,
    и със сигурност нямаше да посетим и половината от красивите кътчета в Северен Кавказ!


    -----------------

    И така продължавам с разказа си оттам, откъдето спрях в тази тема.
    След раздялата ни с нашите приятели от АКТИВ, на плажа при с.Приморский посад стана някак си самотно.



    Още под впечетленията от изминалите весели дни, и музикални нощи, не ни се тръгваше от плажа.
    Групата оредя още и след като Ник Николов потегли обратно към България заради проблем с горивната система на Нисан-а.
    Останахме Георги-goshko-loshko, Нели-neli_stoeva, Анатоли-Skorpion_BG, Рая и аз.
    Три машини и много туби с вода!
    Предстоеше ни пресичане на Украинско-Руската граница, където очаквах километрична опашка.

    След няколко километра стандартно получерни украински междуселски пътища излязохме на М14 и поехме в посока границата.
    Бях се притеснил, че се движим с един ден закъснение и да не объркам плановете на Андрей,
    но пък този ден в повече с нашите приятели от музикалния бус не беше за изпускане.
    Късмета ни се усмихна и успяхме да наваксаме.

    Очакваше ни и още една интересна среща с Дончо, който се връщаше от Монголия и Байкал.
    Щеше да е интересна форумна среща на 2000км. от България, пък и му носех филтри за газовата на 80-ката. Да, ама, не!
    Напредвайки през степта, малко след Приморск видях в насрещното платно да се приближава експедиционно подготвена Тойота,
    на която разбира се присветнах и махнах за поздрав.
    Стандартен поздрав, пътешественическите джипки си личат от далече и винаги ги поздравявам.
    Отминавайки вече с километри, в главата ми бавно започна да се подрежда минипъзел.
    "Кафявата" Тойота, с която се разминахме и поздравихме много прилича на Дончовата, само дето неговата е цвят "бордо".
    Но пък палатката ... също като на Дончо.....
    на моя поздрав отговори навигатора, а не водача,...... леееекичко взех да стоплям, че Дончовата е с десен волан.
    Брех, срещнахме се и не се познахме. Срам!
    Но пък и не очаквах да е минал толкова бързо границата.
    По план трябваше да се видим в Русия.
    Заковах спирачки, но след известно количество SMS-и установихме,
    че между нас вече има близо час път и връщането на който да и било от нас
    ще е голяма загуба на време, при все че и двете експедиции ни чакаха граници за минаване.
    И-и-и и така се разминахме с Дончо. Следващия път ще карам в насрещното!


    Продължихме към Мариопол, последния голям украински град преди границата с Русия.



    Градът всъщност е огромен металургичен комбинат с прилежащите му квартали-спални.
    Умножете Кремиковци по 100 и ще получите приблизително Мариополски пейзаж, въздух, транспорт, отрудени и черни хора,
    сиви сгради и вездесъщата миризма на индустрия от най-големи мащаби.
    Нормално за най-големия от градовете-леярни в Донбас.
    Подминахме го със затворени прозорци и възможно най-бързо.

    Продължихме с облекчение към границата, но на няколко километра от нея усетих резултата от тънкото ми сметкаджийство в комбинация със заплес.
    Тойотата показа признаци на ОГН /остра горивна недостатъчност/.
    Абе направо си угаснА.

    Коланчето за Тойотата на Гошко, кръгом и газ към подминатата преди километър бензиностанция.
    По пътя ми светва, че джипа си е прав.
    На предишното зареждане напълних толкова колкото да ми стигне до Русия,
    тъй де в Русия нафтата с 40ст. по евтина от украинската, габровска работа.
    Ама не бях предвидил, а после и забравих че се отклонявахме непланирано за плаж, купон и т.н. демек още 70-80км. в плюс.
    Сипахме нафтичка с последните гривнички и на тримата ... и газ към границата.
    Всички вече имахме гориво за около 100км.

    Приближихме леееекичко и затаили дъх границата, а там – чудо! Никакви опашки.
    Подредихме се и чинно зачакахме украинските гранични власти да ни оценят.
    Не се и забавиха, но оставиха “оценяването” на нас.

    Почти без “Добър ден”, последва недвусмисленото “На колко си оценявате времето?”.
    Спогледахме се с Анатоли и Георги, всъщност време имахме – поне още 15-20 дни.
    Митничарчето не чака много и излезе с оферта – 20Е на кола.
    От нас получи двойно положително отрицание – "да, бе да"!
    Даден беше старт на капалъчаршишко пазарене, което приключи бързо и наполовина.

    След почти час вече бяхме на руската граница, където останахме очаровани от организацията и реда.
    Бързо, стегнато, без излишни разговори преминахме граничен контрол и остана митницата.
    Като изключим грешно попълнените ни декларации /няколко пъти/, нищо сложно и страшно.
    Платихме си с кеф такса обслужване на една митничарка, извадена сякаш от руски каталог за модели.
    Натоварихме се по колите и … вече сме в Русия!!!
    Малко след КПП-то, Анатоли, като минавал много пъти руска граница,
    ни обърна внимание, че “такса обслужване” всъщност няма.
    Просто руската машина за граничен рушвет е разработена и смазана така,
    че не се усеща кога, как и колко ти …“излиза”.. в случая.
    Гениално – да сложиш едно нежно и красиво създание да ти види сметката - ха откажи, де!

    Спираме на крайграничната Лукойлска бензиностанция и ….ударихме на камък.
    Не стига, че за различна от рубли валута не зареждат, ами и даже не работят-ревизия.
    Чейнж бюра няма по принцип, обмяна само в банки,
    а най-близката е в Таганрог т.е. на 50км., но вече е “настане вечер…”
    Избора за вечерта се сведе до намиране на място за бивак, а на сутринта да атакуваме някоя банка за да се "орублим".

    Речено-сторено, пък и бяхме на десетина километра от Азовския бряг,
    още една вечер на плажа щеше да ни дойде добре.
    И тук ударихме на камък т.е. пясък!
    Стигнахме брега, а той се оказа 20м. отвес, долу плажче на което не може да спре и Smart.
    Намерихме пътче за слизане, за всеки случай се пробвахме и по пясъка,
    даже Гошко успя да влезе по плажа и да обърне на него с половината камион в морето.
    Аз пък пътьом се забих в една дюна, която пресичаше точно пред джипа.
    Излязох бързо с помощта на лопатата, но тук установих, че левият ми хъб отново не включва.
    Ще го отварям някъде на по-удобно, си мисля,
    което отваряне се случи чак като се прибрахме, де пусти мързел.

    В крайна сметка се установихме в една рехава горичка до последните къщи на безименно руско село.
    Вечерните ритуали –хапване и пийване ги спазихме както си трябва.
    Чухме се с Андрей и се разбрахме да се чакаме направо в Майкоп на другия ден.

    Сутринта е свежа и слънчева.
    Напред към Майкоп - столицата на Адигея и нашата врата към Кавказ.



    Руския Юг изненадва с хубави и пътища и крайпътна чистота.
    И няма как да е иначе, на няколко пъти виждам хора с чувалчета и шишове да правят уборка по банкета.
    Това им е работата, но и не видях някой да си изхвърля боклук през прозореца на колата.




    При тези "железа" от миналото трябваше да спрем, но късно ги видях.
    Дори и само за снимка пред "АМО"-то



    Влязохме в Таганрог и след леко лутане намерихме клон на руската ДСК,
    където се "орублихме" превръщайки няколко стотици в няколко хиляди.
    Да живее таблицата за умножение!
    Утолихме жаждата на джипките и продължихме към Ростов-на-Дон.

    Приближавайки милионния град, пътя придоби още платна.





    Малка дилема - да минем през града или по околовръстното.
    Съдейки по натовареното движение, минаването през центъра щеше да ни отнеме ценни часове, решението си дойде логично.
    Решихме да минем през покрайнините и пътьом да заредим запаси в накое квартално магазинче.




    Изготвен беше надлежен списък, жените предчувстват шопинг-удоволствия.
    Кварталното магазинче е само със стотина каси.


    Заредени с провизии продължаваме към мостовете над р.Дон
    Замислям се, че Дон е поредната от величествените реки, които сме пресекли до този момент.
    Всъщност сме минали през едни от най-големите реки в Европа - Дунав, Днестър, Южний Буг, Днепър,
    сега и Дон, след няколко часа ще пресечем и Кубан, ще караме по течението на Белая и т.н.
    Можем да наречем приключението ни "речно".



    След реката се редуват китни руски селца от по 5-8000 жители,
    сгушени в зелените китки на плодни дръвчета и високи тръстики.



    Така неусетно наближаваме едно от притеснителните места по пътя.
    Страшният пост на ГАИ - Цукерова балка.
    Чел съм и съм слушал легенди за този катаджийски пост,
    очаквам спиране, въпроси, тарашене по багажа и куп от "онези" номера на облечения във власт държавен служител.
    Самият пункт си е една малка граница, даже по черно не може да се заобиколи.
    Има друг път, но много се отклоняваме.
    Илюстрирам КПП-то с клип от НЕТ-а, щото не съм снимал.



    За наше щастие и мое учудване, само бяхме изгледани от палатките до протектора на гумите, докато се движехме с 5км./ч.
    Късмет или ГАИ-мързел.

    Продължаваме вече по-спокойни.
    Напредваме бързо, в Майкоп трябва да си намерим и хотел заради задължителната за Русия адресна регистрация на чужденци.
    Без нея на излизане от Русия можем да имаме неприятности.

    Слънцето започна клони към залез, и така неусетно пресичаме и границата.
    "Границата" всъщност е една табела от соц.времената.
    Вече сме в Адигея!



    Посреща ни с пожар, но контролиран от няколко пожарни автомобила.
    И все пак чувството на тревожност бавно отминава.
    Няколко хиляди километра на север в Москва още се задушават от торфени пожари.



    Влязохме в Майкоп почти по тъмно.
    Оглеждайки се за хотел забелязвам насочваща табела и спираме.
    Целта ни е единствено регистрацията, но ще използваме и да спим за последно на легла.
    Хотела е типичен неосоцбарок, мен няма с какво да учуди, още по-малко Анатоли,
    нооооо въобще не стоплих, че за Георги и Нели това ще е абсолютен шок.
    Но нека те разкажат за преживяванията си.
    Поне е сравнително евтин, има топла вода и охраняем паркинг.

    Снимките са от сутринта.
    Каква прилична фасада, а какви неща крие вътре.



    Само фасада - точно като социализЪма.








    Вечерта докато си хвърлях един душ... хм...странна идиома, досега не съм виждал някой да хвърля душ, освен ако не прави ремонт,
    та тъкмо влязох да взема душ /егати, душ не съм вземал - там си е/
    С две думи - докато се къпех и Андрей вече беше пристигнал.
    Запознахме се най-после на живо, и седнахме да ни разкаже за маршрутите, които ни чакаха.
    С две думи направихме план, после, след малко обикаляне по нощен Майкоп успяхме и да вечеряме /много рано си лягат там/.
    Андрей ни изненада с подараци и специални папки с описание на най-интересните места, през които щяхме да минаваме.
    Флагмана на нашето пътуване из Северен Кавказ, 80-ката на Андрей, кротко чака на паркинга.

    На сутринта в пълна бойна готовност и след кафе на крак,
    потегляме за истинския Кавказ!



    Майкоп е зелен, чист и подреден град.
    По нищо не личи, че е столица, изглежда приятен за живеене.





    Навсякъде в Русия /Адигея не е изключение/, ми правят впечетление добре поддържаните, чисти и красиви училища.
    Наближава 1-ви Септември, т.е. първия учебен ден.



    По табелите започнах да виждам дългоочакваните имена.






    Пейзажа започва да се променя от степ към предпланински.
    Красивите гледки са навсякъде.



    Всъщност в следващите няколко дни красотата ще прелива около нас.
    Андрей и Вова ще открият пред нас калейдоскоп от красиви гледки,
    легенди и истории за планината, реките и хората на Северен Кавказ!


    -------- следва
    Последно редактирано от rumbata; 26-12-10, 19:19.

  • #2
    От: Северен Кавказ и Крим - 2010г.

    Първа спирка - мост над река Белая.
    Всъщност в самия мост няма нищо интересно, интересното е под него.
    Под нас се намира краят на "Долината на амонитите",
    мястото където бурната планинска р.Белая се разлива и опитомява.
    В самото корито на реката в странен контраст с околните скали стоят каменни кълба с диаметър 1-2м.
    Това са вкаменени наши далечни роднини по еволюция - амонити /мекотели от глас главоноги/.
    Да не се бърка с гърмящия материал "амонит".

    Във всяка от каменните топки има вкаменелост от преди 250 000 000г.
    Гледката е впечетляваща, особено когато човек знае какво вижда.













    Самата р. Белая е втория по големина и най-пълноводен приток на р.Кубан.
    За нейните 265км. успява да събере водите на над 3200 притока от началото си при масива Фишт,
    докато се влее в Краснодарското водохранилище.
    По пътя си е създала уникални речни клисури и скални образувания.
    Любимо място за любителите на рафтинга, тук се провеждат и състезания от висок клас.

    Ние я виждаме в лятното маловодие, представям си каква стихия бушува при снеготопенето.
    Малко по-нагоре по течението ще се убедим.






    Все още сме по асфалт, а край него тучни ливади.



    Време е да заредим "солярка".
    Пълним догоре, в това направление бензиностацията е единствена.



    Две вселени.
    Според законите на физиката - безвъзвратно отдалечаващи се!




    Вова слага знамето на клуба.
    Все още не знае, че ще оцелее само до края на деня.
    Гората взема своето.



    Не след дълго паркираме пред входа на една природна забележителност,
    която както отбелязва Андрей, вече е тотално комерсиализирана.
    За съжаление, позната картинка.
    Ще се разходим по Хаджохската клисура.
    Впечетляващ каньон издълбан в меките скали от р.Белая.



    Около входа ни посрещат чудати създания, скрити в тревата.
    Продават се, разбира се.







    Слизаме по система от стоманени стълби и пътеки почти до дъното на теснината.
    На места тя е широка 5-6 метра, а нивото на реката през пълноводие се вдига до 25м.
    Силно място!








    За добро или лошо, човешката дейност е навсякъде.





    Теснината има един единствен постоянен обитател, не по свое желание, разбира се.
    Кавказкия мечок Тимофей.
    Симпатяга с тъжни очи.







    Изхода на клисурата.
    Тук реката се разлива и успокоява.








    Клисурата с Вова за мащаб.









    Паяжината е част от оформлението на лятно ресторанче забито в скалите.
    Лови клиенти като мухи.





    Излизаме от клисурата и продължаваме към друга попътна забележителност.
    "Казачи камък", "Девичи камък", "Шейтан камък" и т.н.
    Огромен монолит, с много имена, който не може да се подмине.
    Даже пътя разделя двете си платна за да го заобиколят.
    Андрей ни разказва различни легенди.
    Върху този камък казак на кон е посрещал своя атаман когато е идвал на обиколка.
    Друга легенда разказва за смело черкезко момиче преоблечено в мъжки дрехи
    и спечелило състезание за мъжество качвайки се с кон на върха му.
    Съответно след това изгонено от аула си и прокълнато.
    Еманципацията още не е била изобретена.

    Шегуваме се, че с джип ще е по-лесно. Давам за пример едни луди старозагорци.





    Малко след камъка, Андрей кривва по черен път /Ура!!/ и не след дълго спира.






    Слизаме по стръмна пътека, която с нищо не подсказва какво има долу.
    А долу е райско плажче. За съжаление - заето.






    Пипам водата - учудващо топла, около 20-22С.
    Стъпвам по странна нееднородна скала, все едно някой е редил камъчета.






    Гошко опитва да си удави новия часовник само за да му пробва термометъра.
    Толкова - няма и 22 градуса.



    Горе на пътя единствено буханката подсказваше, че нещо има наоколо.



    Знамето се вее гордо!



    Продължаваме още нагоре срещу течението.
    Не след дълго спираме до уникално място.
    Също отскоро комерсиализирано. С такса-вход за плаж, с маси за пикник. Всички екстри.
    Все пак си струва да се разгледа.




    По стръмна метална стълба стигаме до следващото райско кътче.
    Скален басейн, пълен с изумрудено чиста вода и обграден от огромни скали.











    По течението забелязвам познатата овална форма на вкаменелост.
    Контраста е невероятен.







    От красоти огладняхме и Андрей ни поведе към място за пикник.



    Но пътьом поредното красиво скално образувание.
    Природата е ръсила с пълни шепи в Кавказ.





    Точно в такива вирчета си представям че живее Водния дух, а нимфи му споменават името.













    Обръщам се да видя колко е дълбока водата.
    Май на пикапа има повече вода отколкото под него.



    Изневиделица пътя ни отвежда до малка църква.
    И хващаме междуселския път.







    Целта ни е вдясно от знамето.
    "Тризъбеца", в подножието му ще обядваме набързо.





    Пътя се вие по течението на Белая, трите зъба се виждат все по-близо.
    Отвреме на време спираме да се полюбуваме на дълбоката клисура.







    Обядваме в подножието на "Тризъбеца", който не изглежда така отблизо.
    Мястото е известно с малкия приток на Белая,
    който води началото си от скалата и през вековете е бил източник на ценни находки включително и злато.
    Има и забележителна композиция олицетворяваща законността в България.



    Продължаваме срещу течението на Белая и спираме на един от най-опасните бързеи.
    Най-висок клас трудност за рафтърите, напролет разбира се.
    Реката е подкопала и пътя, но до зимата ще е готов.







    Пристигаме в Гузерпиль.
    Една от целите ни е постигната.
    Селище, което е само на хвърлей от Красная поляна, но от другата страна на непревземаемия тук Главен Кавказки Хребет.
    Първоначалната идея беше оттук да се прехвърлим към Черно море,
    но се оказа, че на моите карти има обозначен път, който никога не е съществувал.
    Всъщност с коне е възможно.
    За съжаление, според мен, само на някой от руската върхушка трябва да му хрумне,
    че може да мине напряко и след две години там ще има трилентов асфалт. Пази, Боже!

    Гузерпиль, колко го гледах на картата, сега сме тук, а красотата надминава очакванията ми.
    Вълнуващо е!

    Паркираме джиповете на специалния паркинг за 4х4.
    Място има - само един е паркирал.




    -------следва
    Последно редактирано от rumbata; 27-12-10, 00:35.

    Коментар


    • #3
      От: Северен Кавказ и Крим - 2010г.

      По-добре късно отколкото никога!!
      Седя си пред камината с чаша червено и спомените още повече ме стоплят!
      Снимките са страхотни Румба, аз с моята сапунерка въобще няма да се бутам!
      יעבור
      «И това ще мине»

      Коментар


      • #4
        От: Северен Кавказ и Крим - 2010г.

        Супер Румба. Запали ме още повече да тръгвам в тази посока. А и снимките са много хубави та още повече да ми се тръгва. Благодарности за написаното и насниманото.

        Коментар


        • #5
          От: Северен Кавказ и Крим - 2010г.

          Много добре. Давай продължение, че си сварих кафе.
          Не ми пука за лака , а за пропуснатите приключения ))

          Коментар


          • #6
            От: Северен Кавказ и Крим - 2010г.

            Гузерпиль е и тукашната врата към Кавказкия Държавен Резерват.
            Строго защитена територия, с огромна площ.
            От другата страна на реката вече е резерват.
            Минаваме моста за да разгледаме музея на резервата.
            За съжаление сградата е затворена, но в парка около нея има какво да се види.
            Мястото е уникално, събирателна точка на три високопланински реки, издълбали дълбоки клисури.
            На водопада на една от тях р.Молчепа е и изградена микро ВЕЦ, захранвала доскоро селището.








            Със затаен дъх стъпваме по почернелите от времето талпи върху захранващото корито на ВЕЦ-а.
            Всъщност всеки се тревожи правопропорционално на килограмите си.








            В съседство се намира един от най-големите долмени в Кавказ.
            Мълчалива каменна композиция на 5-7000г. с недоказано все още приложение.
            Древните архитекти са постигнали такова съвършенство,
            че изкуството им е просъществувало хиляди години
            и все още кара мастити учени да се чешат където не ги сърби.
            Предположенията са много, от гробници, религиозни първообрази на храмове, жилища, складове,
            та до помещения за животни или затвори за обсебени от лудост.
            Всъщност в съвременен аспект - това е перфектното убежище за млад "фейсбукар-скайпист", само НЕТ да има.
            Каквото и да е - изработката е уникална,
            плочите прилепват толкова плътно, че даже вода не се просмуква между тях.






            Дървета наоколо подхранват мистичността на мястото.
            Остава от гората да изскочи някой елф и картинката ще е пълна.




            Връщаме се към моста. Да се поразходим по Гузерпиль, да стигнем до края на пътя и после обратно.
            Някога бедното село на дървосекачи сега преживява ренесанс,
            какъвто за съжаление чака всяко достъпно населено място с уникална природа.



            Бъдещето е ясно!
            Тълпи от туристи, снобарски развлечения и скъпи вили на властимащи и олигарси.



            Ето го и края на този път.
            Оттук ще се върнем няколко километра, за да се придвижим по невероятно красив път към първия ни бивак в Кавказ.




            Върховете над Гузерпиль са обвити в мъгла.
            Времето е натежало от влага и все едно всеки момент ще завали.
            Изкачваме се бързо до 1800м. в подножието на Каменното море.
            Наоколо има море от мъгла и ниска облачност, никакви камъни не се виждат.
            Пътя е нов асфалт, нагоре се прекарват далекопроводи, които ще пресекат Главния Кавказки Хребет и ще захранват крайморските градове.
            Предолимпийския енергиен глад на Сочи си иска своето.
            Нооо Андрей казва каменно море, значи тук някъде има.

            Стигаме кална площадка в края на пътя, наоколо има една две спрели коли на палаткуващи.
            Малко по-високо виждаме примамлива площадка за бивак и 80-ятката отива на разузнаване.
            След малко по станцията се чува "Давай".

            Наклона е голям, но след стотина метра се озоваваме на уникално място за бивак.
            Кръгла площадка, издигната над пътя и с почти 360 градусова панорама към ...мъглата.





            Бързо разпънахме бивак, огън и мръвки, докато Андрей и Вова решиха да поразузнаят наоколо.
            След около 40мин. се оказа, че разузнаването е било с бой.
            След няколко лебедки, счупена антена и знаме, леко огъната ламарина, двамата се прибраха в лагера с ония дяволити пламъчета в очите,
            като на деца заложили развалени яйца в килимявката на селския поп и предвкусващи шоуто.
            С една дума - щастливи!

            Масата и сладките приказки до огъня ни задържаха до късно.
            Перфектните моменти!








            А на сутринтааааааа!!!!
            Околността ни се откри с цялата си прелест.




















            Значи ето къде сме спали.



            На изток Главния Кавказки Хребет продължава с не по-малко зашеметителни гледки.
            Някъде там е и Красная поляна.
            А ние сме под масива Каменно море, под платото Лаго-Наки.





            Закуска, кафе и чай обкръжени от такава природа.
            Такова нещо не бих заменил и за петнадесетзвезден лукс.
            Заредени от сутринта с красота и енергия потегляме по плана.
            Андрей ни повежда по прясно трасе за електропровода.
            Поради нестабилната настилка, многото камъни и дървета,
            се налага Анатоли да се върне с Теракана по асфалта и да ни изчака десетина километра надолу.
            Не че няма да мине, но гората щеше да си вземе доста от украшенията по Хюндая.
            Тойотите в индийска нишка поехме по черното.























            При това езеро се събрахме с Анатоли. Ама кой ти гледа Анатоли при тая красота.
            Слизаме скоростно от 1800м. до 600м. н.в, ушите ни барабанят, но за малко, след час-два ще сме пак над 1800м.
            Кавказ!

            Плана за днес е платото Лаго-Наки.

            -------следва

            Коментар


            • #7
              От: Северен Кавказ и Крим - 2010г.

              Ооооо,вече се бях отчаял,че никога няма да пишеш за Кавказ.Чудесен Коледен подарък!Тен кю!
              П.П. А аз за Нова Година ще обрисувам с думи хотела в Майкоп

              Коментар


              • #8
                От: Северен Кавказ и Крим - 2010г.

                Трябва да измисля, как да ти казвам. Другите ми двама адаши са големия адаш и деду поп. Ама ти? Хм...

                Благодаря за разказа!

                Първоначално публикуван от goshko-loshko Преглед на мнение
                Ооооо,вече се бях отчаял,че никога няма да пишеш за Кавказ.Чудесен Коледен подарък!Тен кю!
                П.П. А аз за Нова Година ще обрисувам с думи хотела в Майкоп
                Какво е имало в този хотел? : -)

                Коментар


                • #9
                  От: Северен Кавказ и Крим - 2010г.

                  Първоначално публикуван от Румбата Преглед на мнение
                  .....
                  Какво е имало в този хотел? : -)
                  Адаш, не питай! Млад си още!

                  Първоначално публикуван от goshko-loshko Преглед на мнение
                  Ооооо,вече се бях отчаял,че никога няма да пишеш за Кавказ.Чудесен Коледен подарък!Тен кю!
                  П.П. А аз за Нова Година ще обрисувам с думи хотела в Майкоп
                  Аааа, обещах за Коледа, сори за закъснението!

                  Първоначално публикуван от Skorpion_BG Преглед на мнение
                  По-добре късно отколкото никога!!
                  Седя си пред камината с чаша червено и спомените още повече ме стоплят!
                  Снимките са страхотни Румба, аз с моята сапунерка въобще няма да се бутам!
                  Анатоли, беше си готино и много красиво!!
                  Пускайте и вие с Гошко снимки, че аз нямам отвсякъде.

                  Първоначално публикуван от boiko73 Преглед на мнение
                  Супер Румба. Запали ме още повече да тръгвам в тази посока. А и снимките са много хубави та още повече да ми се тръгва. Благодарности за написаното и насниманото.
                  Така ще е, ще се палим взаимно.
                  Имам да ти връщам!
                  Благодаря за оценката.

                  п.п.
                  като ти изтръпне ръката /от люлката/ вържи си един канап за крака и само го клати

                  Първоначално публикуван от Nik Nikolov Преглед на мнение
                  Много добре. Давай продължение, че си сварих кафе.
                  Е, браво! А кръвното!?

                  Коментар


                  • #10
                    От: Северен Кавказ и Крим - 2010г.

                    Поздрави на участниците в експедицията Северен Кавказ и Крим-2010г. Прекрасни снимки и разказ Румба! Чакаме продължението!
                    ГАЗ 69 УАЗ 452-2 броя УАЗ 31512 Kia Sportage 2.0 16v
                    Калта за УАЗа е като водата за водолаза 0886445318

                    Коментар


                    • #11
                      От: Северен Кавказ и Крим - 2010г.

                      Хотелът в Майкоп:
                      Рецепцията е във винкелови решетки от земя до таван.Подтискаща гледка сама по себе си.
                      4 етажа пеша.По стените има стотици табелки от сорта на"Не пуши","Пази тишина"и т.н. Има асансьор-по-скоро е имало преди много години.Ремонт на хотела не е правен никога.Строен е през 70-те.Мрачни дълги коридори с нещо като балатум на пода и само две голи крушки(светещи)на тавана.
                      Идва ред да опиша стаята:Първата асоциация беше-стаята на кварталния!Бюро-вехто,с полепнала по него цялата Менделеева таблица,включително неоткритите елементи.Стол,две "легла"...
                      Следва...

                      Коментар


                      • #12
                        От: Северен Кавказ и Крим - 2010г.

                        ...Леглата бяха широки 60см.пружините на матрака си личаха къде са, а чаршафите...си личеше с невъоръжено око,че вече са ползвани поне веднъж след последното пране.Имаше и телевизор-ЦВЕТЕН,с дистанционно,но без батерии.Никое от копчетата на ТВ-то не работеше,а волумето беше на макс.Стените бяха ужасни.Над възглавницата на Нели имаше отпечатък от длан...с кръв!(честна дума!).Прозорците нямаха комарници и естествено беше пълно с комари.И като стана дума за гадинки...банята!!!!БААААНЯЯЯЯТААААА!.....Ще бъда лаконичен.Лампата светеше цяла нощ!Видях поне три нови за човечеството вида.Стоножка с поне двеста крака и т.н.От канала изкочиха и няколко герои от STAR WARS-VII серия.С две думи: Беше ужасно!
                        Но на следващата сутрин потеглихме към Кавказ!
                        Румба,продължавай с чудесния разказ

                        Коментар


                        • #13
                          От: Северен Кавказ и Крим - 2010г.

                          Много впечатляващо. Следях експедицията от зараждането на идеята във форума, но написаното тук надминаха очакванията ми .
                          Поздравления!

                          ПП. Отне ми малко повече от час да напиша този пост превивайки се от смях на описанието на хотела споделено ни от Гошко
                          LZ1DWW

                          Коментар


                          • #14
                            От: Северен Кавказ и Крим - 2010г.

                            Чудесен разказ и прекрасни снимки!Благодаря!
                            0осем9осем7шест0осем7едно
                            Миро

                            Коментар


                            • #15
                              От: Северен Кавказ и Крим - 2010г.

                              След главозамайващата денивелация, слизаме на пътя Майкоп-Гузерпил и поемаме към платото Лагонаки.
                              На пътя ни е селището Хамишки.
                              Малко селце, разположено в живописна долина.
                              Все едно р.Белая се е разляла да си почине, преди да се заеме отново с моделирането на терена в теснината Хаджох.
                              В ефира Андрей ни разказва за хълма "Монах",
                              за скалното образувание рисуващо чертите на монах с исполински размери.
                              Между другото си признава, че колкото и пъти да се е взирал, така и не го е видял.
                              Отправям поглед към масива, ама нъц!
                              Нищо не виждам.
                              Питам Рая дали вижда нещо на отсрещния склон, знам че не е чула разговора по станцията.
                              -Ами да, уникално.... монах, не го ли виждаш!?
                              -Къде, бре....?!!!
                              -Ето там, отсреща, ето му шапката, лицето, брадата...
                              -Ъ-ъ-ъ-ъ-ъ, къде ?????!!!!!
                              -Стига бе, вярно ли не го виждаш?!
                              -??!!??!!

                              Питам за всеки случай по станцията Нели дали вижда нещо?
                              Отговора ме шашардисва още повече.
                              И тя вижда!!!!!

                              А вие виждате ли?





                              Винаги съм предполагал, че мъжкото и женското зрение са в различни енергитични измерения, но тук се убедих окончателно.

                              Продължаваме към Лагонаки покрай самобитните къщички на Хамишки.




                              Връщаме се първо на познатата ни бензиностанция.
                              Трябва да заредим всички възможни горивни кухини.
                              Следващите дни няма да имаме достъп до гориво, а влизаме в сърцето на Северен Кавказ.
                              Кратка почивка, кафе и потегляме по традиционния асфалтов път изкaчаващ ни стръмно и бързо до платото Лагонаки.
                              Загубил съм представа за дните, но по навалицата предполагам че е почивен ден.
                              Горе почти няма къде да се паркира.
                              Но не можем да го подминем.
                              Спираме за кратка почивка и за да надзърнем от една площадка към зелената долина на р.Белая.
                              Някъде долу е пътя за Гузерпил, от който дойдохме.






                              Хоризонта е чист, видимостта е прекрасна, а гледките главозамайващи.

                              Шарените петънца отляво на тази снимка са къщички, кацнали на билото и гледащи към цялата тази красота.
                              Късметлии.



                              Спираме почти на върха на платото, има още път нататък, но вече е резерват.
                              Въпреки това има пост, който събира немножко рубли и може да се продължи още 500м.
                              Андрей ни убеждава, че гледките са същите.

                              Спираме пред мемориалната плоча на загиналите през Великата Отечествена защитници на прохода.






                              Гледките и тук са главозамайващи.
                              Пред нас се открива огромно зелено пространство, което незнайно защо ми напомня познатия тапет на Уиндоус.







                              Малките подобни на бълхи точки всъщност са табун диви коне.
                              На фона на огромното зелено плато, красивите животни изглеждат като точки.



                              Къде намерих кал по асфалта е загадка и за мен.
                              Слизаме надолу с цел ако навалицата позволи да влезем в пещерата Азишская.



                              Междувременно минаваме покрай постройки, за които Андрей ни разказва любопитни неща.
                              Това е хотел, построен с вички екстри, на уникално място, само че липсва една "незначителна" подробност... няма ток!!
                              Да, до тук няма далекопровод, няма захранване, няма и да има скоро.
                              Паметник на глупостта /или далновидността/, на някой с неброени пари за харчене!
                              Да живеят агрегатите!





                              Някъде долу е подхода за пещерата, разбира се доволно комерсиализиран.
                              Решаваме да идем поне до входа, въпреки, че човешкия мравуняк се увеличава.







                              По алеята са напаркирани безразборно коли,
                              а множеството тълпящо се на касите тотално ни отказва да влизаме в пещерата.

                              По пътя забелязахме примамлива атракция, колело тип "Балканче",
                              с което срещу 50 рубли, изминалият 10м. печели 1000 рубли!
                              Веднага кроим план да пуснем Вова да се пробва.
                              Защо той? Ами ако не прецакаме най-малкия..кой друг.
                              Ние ще инвестираме в него, а печалбата ще поделим.



                              Уловката е в зъбната предавка на кормилото.
                              Вовата не се хваща, ние пък изпуснахме сеира.
                              Всъщност най-разочарован е собственика на атракциона.
                              Изпусна поредните балъци и няколко петдесетачки.



                              Потегляме към селището Мезмай.
                              Пътя е каменист и с доста наклони.
                              Наоколо е същата красота, та спираме от време на време.
                              После е трудно да прекъснем пашата на жените, но продължаваме.








                              Не след дълго Мезмай изниква в илюминаторите.
                              Малко селце, сгушено в зелените пазви на Кавказ.
                              Едно от вълшебните места, в които времето сякаш тече по-различно.










                              Дали пък не са щастливи тези деца.
                              Не ги вълнува Сураттефтер и Скайп, плажа е безплатен, дните пълни.



                              Изкачваме се по стръмен и ултрапрашен път, след минути сме на 200-300м. над селото.
                              Точно тук, на едно наглед безобидно място, за мен експедицията можеше да завърши трагично.

                              Карайки последен, мръднах 20-тина сантиметра встрани от следата на Анатоли
                              и усетих как предно ляво колело хлътна надълбоко в огромен, замаскиран от трева процеп в скалата.
                              Отляво надолу с ужас виждам дълбока пропаст, обрасла с невръстни храсти, които не биха спрели близо трите тона под мен.
                              Десетина сантиметра ме делят от обръщане, време за губене няма.
                              С голяма доза късмет, гравитационната помощ на Гошко и останалите при вирнатата задна дясна гума, малко газ и преминах при другите.
                              Отдъхваме всички с облекчение.
                              Ето я дупката. На снимката не личи, но положението си беше сериозно.






                              Вече сме на каменна тераса, от която се разкрива великолепна панорама към котловината на Мезмай.

                              Всъщност каменната тераса сред краснодарските офроудъри е известна като "Костин камък".
                              Носи името си от истинската история на един младеж на име Костя, който качил
                              мадама в новичката си "Нива" и я довел на камъка да И покаже гледки, зеленина и ...тия три неща.
                              Но докато се наслаждавали на гледката или един на друг,
                              непослушната "Нива", оставена на "неутрална" и без ръчна,
                              тихичко се изнизала в пропастта.
                              Ревността на "Нива"-та е убийствена! В случая - самоубийствена!

                              Та оттогава скалата е "Костин камък", както известните тук "Марканови дерета", "Динозавърско блато", "Долина на затъналите виетнамки".
                              Офроудърски фолклор!

                              А гледката, еххх, гледката отново е зашеметяваща!
                              Мезмай е разположен в малка котловина,
                              събирателна точка на три красиви и дълбоки клисури: Мезмайска, Горно Курджипска и Гуамска.
                              От нашата гледна точка се вижда как земята се е разпукнала в праисторически времена
                              и тези пукнатини отдалече наподобяват пукнатините по повърхността на изпечен хляб.
                              Гигантски тектоничен кекс!





                              Опит за нескопосана панорама. Клик!

                              Слънцето реши да си ходи, а ние разположихме бивака недалеч от панорамата.



                              Поредната вълшебна вечер.
                              Андрей ни разказва за мистичната слава на Мезмай, сравняван с Шамбала.
                              Концентрация на непознати енергии и място за връзка с други светове.
                              Решаваме да подхраним мистичността на мястото
                              и си организираме светлинно шоу със 150mW. зелен лазер, който по принцип си кротува в Тойотата.
                              Лъчът би трябвало да е видим от Мезмай и извънземният му произход със сигурност ще бъде потвърден след време.






                              ----------следва
                              Последно редактирано от rumbata; 27-12-10, 20:57.

                              Коментар

                              Активност за темата

                              Свий

                              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                              Зареждам...
                              X