Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Радецки и изгубения град...

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Радецки и изгубения град...

    Понеделник... Работа да искаш. Мързел също. Ина (съпругата) иска да ходиме на планина. Аз също,но нямам идея на къде. Отлагам за вторник проучването на маршрута. Ина я изненадват - в неделя е дежурна на повикване. Това променя напълно всичко.
    Търся смяна с колега - аз да работя две смени в четвъртък,той в петък. Уредено е,но маршрута още го няма,а сряда вече е в историята.
    Четвъртък. Между двете смени има два часа. Решавам да си подготвя нещо за втората смяна,после друго и времето отлита. Остават 40 минути.
    Усещам се изморен,не ставам за планина. И тук изниква една стара идея - кораба Радецки.
    Радецки ли казах ? Срам ме е да си призная,но никога не бях ходил да го видя. Уреждам хотела и в петък сутрин потегляме.
    Вече сме в Козлодуй. В градчето освен атомната централа друго интересно няма,та хващаме направо към Ботевия парк.

    Слизаме от колата и направо към кораба-музей. В зимния пристан се мъдри някакъв шлеп или каквото е там.



    Нивото на реката е ниско и шлепа май е заседнал. Радецки е от другата страна. Цяла пролет е бил на ремонт в русенската корабостроителница и сега може да плава самостоятелно.





    Изпълва ни вълнение,все пак сме българи. По-добре късно,отколкото никога. Вратите на кораба са пред нас.



    Разпитвам уредничката на музея за кораба и научаваме нещо,което може да сме знаели,но е добре забравено.
    Това не е оригинала. Преди много лета австрийците предложили на България да закупи кораба,но тогавашното правителство не счело за нужно да троши пари на хазната и той отишъл за скрап. Тъжна и срамна история. Добре,че не е свършила до тук.
    През далечната вече 1966-та година построеното копие на кораба е пуснато на вода в град Козлодуй. Ето как е протекло всичко около възстановяването на плавателния съд:

    Широко известен факт е, че той е въстановен в чест на 90–годишнината от гибелта на Хр. Ботев. Първият човек подел кампанията по въстановяването му е журналистката Лиляна Лозанова. Нейната инициатива е подкрепена от вестник "Септемврийче", в чиято редакция работи.
    Л. Лозанова открива на 6.11.1964 год.текуща сметка със сумата 2.50 лв. По тази сметка в следващите години всяко едно училище предава своя дан за построяването на "Радецки". Кампанията е огромна, ентусиазма невиждан.
    В чест на 90–годишнината от героичната гибел на Хр. Ботев, 1 200 000 деца отново построяват парахода Радецки.
    За ръководството на цялата работа е създаден национален щаб от корабостроители, инженери, архитекти. Първото решение което взима щаба е парахода да се построи по подобие на австрийския "Радецки", да бъде с парна машина, да има странични колела /долапи/. Комин, рулева рубка. Мебелите и съдовете да бъдат изработени по австрийски модел от преди век.
    Когато възниква идеята за построяването на "Радецки" от децата, няма на разположение никакви данни, снимки, чертежи, описания на външния вид и вътрешното разположение. Отново е отправен призив във вестник Септемврийче, всеки един българин да помогне с каквото може.
    Националният щаб изпраща тричленна комисия в Будапеща и Виена за събирането на ново сведения – в нея са включени главният конструктор на кораба Тодор Тодоров, Л. Лозанова и полк.–доцент М.Михов. В завода "Обуда", където през 1851 год. е построен "Радецки" се намира инвентарната книга, в нея се съдържат всички технически данни за парахода – дължина 57.40 м., ширина - с буртика 17.50 м. Височина на борда в средната част 2.40 м., газене – 1.15 м.
    Оказва се, че албум на "Радецки" е направен от бояджията – вече 84 годишен – Кирали Йожеф. Той е боядисвал кораба от 1906 год. до бракуването му през 1918 год.
    Неговите сведения се оказват изключително ценни. С най-големи подробности той описва какви са били кухненските съдове, килимите...
    Когато през август 1966 год. новопостроеният "Радецки" пристига официално в Будапеща на палубата му застава и К.Йожеф. Той е гост и на тържествата на Козлодуйският бряг по повод пускането на кораба на вода. Датата е 30. 05.1966 год.

    Датата 15.3.1973 год. се оказва фатална за "Радецки", при неговата зимовка в Русенския лиман. След силен снеговалеж и небрежност на екипажа, кораба потъва. Кораб "Радецки" е изваден от български екип от гр. Варна ръководен от капитан Никифор Герчев. Като помощно действие са използвани съветски водолази и румънски плаващ кран. Взети са необходимите мерки – "Радецки" изплува на повърхността. С много труд и средства е отново обзаведен.
    От експлоатацията чувствително се износва парната машина, котела и останалите механизми.Парасиловата установка продължава да дава дефекти, резервни части за нея няма.
    За това през 1988 е решено тя да бъде подменена с дизелова. Кораба отново влиза на ремонт за цели 5 години до октомври 1993 год. Монтирани са два главни дизелови двигатели, които с помощта на редуктори задвижват колелата.

    Дейността на музея от неговото създаване до наши дни можем да охарактеризираме само с една единствена дума – борба. Борба изразяваща се в опазването и съхраняването на тази светиня за българският народ, борба за опазването и съхраняването на ботевото дело за паметта на бъдните поколения.

    Цитата е от тук. Продължаваме с разходката по палубата.



    Прекланяме се пред саможертвата на ботевите четници и напускаме с гордост и малко тъга.



    Следва.
    Последно редактирано от Валери Недялков; 24-07-12, 22:40.
    Jeep Cherokee (Liberty) 2.8 CRD 2006.

  • #2
    От: Радецки и изгубения град...

    За момент помислих, че пристигаш в този момент и ти отправих покана.Вътре в нещата съм и ще очаквам с нетърпение отзивите ти.
    Поздрави.
    Херби. 0888 428 928
    Последно редактирано от Херби; 24-07-12, 21:48.
    Щирлиц вървеше по улицата и видя бояджия, който замазваше всички нецензурни думи по стените.
    “Аха, модератор“, помисли си Щирлиц !!!

    Коментар


    • #3
      От: Радецки и изгубения град...

      Нещо не схаванах, какво е общото между заглавието на темата и самата тема? Кораба ли липсва, шлепа ли пречи?

      Коментар


      • #4
        От: Радецки и изгубения град...

        Първоначално публикуван от mimo1 Преглед на мнение
        Нещо не схаванах, какво е общото между заглавието на темата и самата тема? Кораба ли липсва, шлепа ли пречи?
        Предполагам, че разказът не е довършен. Това беше частта за Радецки. Виж, аз ходих май месец, без да се интересувам дали е там кораба, е... тогава беше "липсващия кораб". но пък ми хареса градчето. Никога не бях ходил!
        Поздрави!
        edoors.bg- Джаджи за врати и врати

        Коментар


        • #5
          От: Радецки и изгубения град...

          Първоначално публикуван от edoors Преглед на мнение
          Предполагам, че разказът не е довършен. Това беше частта за Радецки. Виж, аз ходих май месец, без да се интересувам дали е там кораба, е... тогава беше "липсващия кораб". но пък ми хареса градчето. Никога не бях ходил!
          Поздрави!
          Да прав си сега чета целия.

          Коментар


          • #6
            От: Радецки и изгубения град...

            Благодаря за интереса към този разказ !

            Първоначално публикуван от mimo1 Преглед на мнение
            Нещо не схаванах, какво е общото между заглавието на темата и самата тема? Кораба ли липсва, шлепа ли пречи?
            Заглавието наистина е загадъчно. Изгубените градове обикновено са в Индия и ги открива Индиана Джоунс. В нашия случай става въпрос за една мистична крепост в България - Кипиловското кале.
            Какво е общото между нея и кораба Радецки? Нищо,освен че са главни обекти на едно и също пътешествие.
            Jeep Cherokee (Liberty) 2.8 CRD 2006.

            Коментар


            • #7
              От: Радецки и изгубения град...

              Дано ви е харесъл нашия край и неговите макар и малко забележителности, а и до кораба и паметника си е ОФФ-роуд та удоволствието да е пълно.

              Коментар


              • #8
                От: Радецки и изгубения град...

                След посещението на кораба-музей Радецки се шмугваме покрай табела с надпис "Крайбрежна екопътека". Тя навлиза в защитената зона "Златията".







                Както вече писах водите на Дунав са спаднали сериозно и са открили неочаквани форми на симбиоза между дървета и речни водорасли.









                Слънцето бавно гасне над великата река. Денят уморен отстъпва мястото си на магичната дунавска нощ.





                Следва.
                Последно редактирано от Валери Недялков; 24-07-12, 23:39.
                Jeep Cherokee (Liberty) 2.8 CRD 2006.

                Коментар


                • #9
                  От: Радецки и изгубения град...

                  Първоначално публикуван от mimo1 Преглед на мнение
                  Дано ви е харесъл нашия край и неговите макар и малко забележителности, а и до кораба и паметника си е ОФФ-роуд та удоволствието да е пълно.
                  Да колега,хареса ни много. Ботевия парк,кораба-музей Радецки,паметника и защитената местност "Златията" са уникални сами по себе си и заедно с прекрасния персонал на музея,и на хотела (Радецки) оставиха в нас много топли чувства,и спомени.
                  Това беше една незабравима почивка,макар и за по-малко от 24 часа.
                  Jeep Cherokee (Liberty) 2.8 CRD 2006.

                  Коментар


                  • #10
                    От: Радецки и изгубения град...

                    Събота сутрин. Отпочинали и бодри напускаме хотела.



                    Отправяме се към следващата си цел - Кипиловското кале. Тази крепост се намира на 300 километра от Козлодуй в близост до прохода Вратник (Елена - Сливен). Произхода и е римски. Предполага се,че е строена за защита на Константинопол.

                    Пътя до калето е асвалтов. Едва в последните около 2 километра става черен,но проходим за по-високи леки автомобили. Оставяме джипа и тръгваме по съвсем нова просека нагоре към пътеката за крепостта. За самата пътека бях чувал,че е неподдържана и здраво обрасла. Сега е разчистена и добре маркирана. Дължината и е около 800 метра.



                    Най-сетне сме пред първата порта.



                    Тук е добре да покажа карта на укреплението. Снимката не е моя. Източник е wikimapia.org



                    Укрепленията са потънали в зеленина,лиани,малки дръвчета. Съвсем като във филм за Индиана Джоунс. От тук дойде и идеята за втората част от заглавието на пътеписа.
                    Главната порта е впечатляваща и в днешни времена. Тя е охранявана от четириъгълна кула. Стените тук са запазени до около 10 метра височина.











                    Тук добре се вижда височината на стените.









                    Стълби към миналото...



                    Външните стени са здрава опора на това хилядолетно съоръжение.





                    И накрая пазителката на крепостта.



                    Координати на Кипиловското кале: N42 52 10.2 E26 14 37.5
                    Това е всичко.
                    Последно редактирано от Валери Недялков; 25-07-12, 01:49.
                    Jeep Cherokee (Liberty) 2.8 CRD 2006.

                    Коментар


                    • #11
                      От: Радецки и изгубения град...

                      Готина разходка,въпреки,че буквално сте се убили от път!
                      Тази крепост....изглежда в много запазено състояние,само не разбирам,защо тъне в забрава....
                      Много странно....имаме исторически ценности,които едно ,че са културно наследство оставено ни от прадедите, с които можем само да се гордеем и второ...биха привличали туристи и само бихме имали полза.
                      Само ,че...усилията ни отиват да строим магистрали,по които поради икономическата криза и високите цени на горивата,скоро май голямата част от българите няма да можем да използваме!!!
                      Объркан свят.....
                      NISSAN FOREVER
                      -----------------------------------------------------------------------------
                      Или трябва да намерим път,или да си направим......няма назад!!!

                      Коментар


                      • #12
                        От: Радецки и изгубения град...

                        Кипиловското кале е яко нещо. Дано сте влезли и в пещерата "Св. 40 мъченици" която е наблизо.

                        Коментар


                        • #13
                          От: Радецки и изгубения град...

                          Благодаря, Валери!
                          Аз съм една от тези бивши пионери, които ходеха по къщите да събират и предават на "Вторични суровини" хартия и старо желязо за възстановяване на кораба. Наградата ни беше двудневна екскурзия с "Радецки" от Русе до Видин с преспиване на кораба и отбиване до Козлодуй - мястото, където е слязла четата на Ботев. Беше страхотно.
                          Suzuki Jimny, 1.3, 2009

                          Коментар


                          • #14
                            От: Радецки и изгубения град...

                            Първоначално публикуван от Kent Преглед на мнение
                            Кипиловското кале е яко нещо. Дано сте влезли и в пещерата "Св. 40 мъченици" която е наблизо.
                            За съжаление нямахме време за пещерата,но това е причина за нова разходка в района.Даника радвам се,че във форума има хора дали своя принос за това свято дело. Благодаря !
                            Последно редактирано от Валери Недялков; 25-07-12, 13:15.
                            Jeep Cherokee (Liberty) 2.8 CRD 2006.

                            Коментар


                            • #15
                              От: Радецки и изгубения град...

                              Интересно място...Благодаря
                              ''Хубави сте, но сте празни..''- продължи малкият принц. - ''За вас не може да се умре.''.

                              Коментар

                              Активност за темата

                              Свий

                              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                              Зареждам...
                              X