Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Български мегалити - част 1-ва "Сакар"

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Български мегалити - част 1-ва "Сакар"

    Това е една тема,която ме вълнува от няколко години. Интереса ми се възбуди от публикации на Любомир Цонев. Не се стърпях и тръгнах по следите на българския Индиана Джоунс.

    http://liternet.bg/publish20/l_conev/index.html

    http://oshte-info.de-zorata.de/oshte...ja/2004/04.htm

    Започнах да събирам материали и да търся GPS координати на долмени и мегалити. И разбира се място за базов лагер.
    След малко продължавам.
    Последно редактирано от Валери Недялков; 22-05-12, 14:57.
    Jeep Cherokee (Liberty) 2.8 CRD 2006.

  • #2
    От: Български мегалити - част 1-ва "Сакар"

    И така базовият лагер е открит - Клуб Армуда(село Сакарци до Тополовград).




    От тук натаък започват едни здрави скитания из Сакар последвани от здрави купони(но за тях по-късно).
    Първия долмен,който откриваме е при село Черепово. Както си карам съпругата ми Ина се провиква,че е видяла табела "Долмен - 3 км." . Скачам на спирачките,свирят гуми,обръщам и се шмугваме покрай храсталаците. Прекрасен черен път. Джимнито върви с 60 и вдига здрава пушилка зад себе си - кеф. Засичам километража и след точно 3 километра откриваме първия си долмен. Ей сега вече разбрахме що е то долмен и,че наистина има почва у нас. Друго яче казано не е необходимо да се ходи чак до Стоунхендж за да се видят мегалити. Имаме си ги у нас и са уникални всеки за себе си.
    Долмена при село Черепово:




    Не е останало много,но пак е впечатляващ. Местните в миналото са ги рушали,сега започват да разбират,че това наследство от предците ни им дава шансове да развият културен туризъм,но района е беден и няма пари за консервация,социализиране на обектите,туристически пътеки,маркировки и всичко друго необходимо на туристите.
    Следва.
    Jeep Cherokee (Liberty) 2.8 CRD 2006.

    Коментар


    • #3
      От: Български мегалити - част 1-ва "Сакар"

      В бар Армуда риба ядохте ли ?
      Не съм ходи повече от година там, а преди време имаше и форумно посещение.
      Кольо "Дупетата вървят и с мастика... "

      Ясен Супер Модератор: "Абе при мене как не увисва?" "хм, представих си Багера по бельо."

      Коментар


      • #4
        От: Български мегалити - част 1-ва "Сакар"

        В ресторантчето на Устремския манастир ни дават една книжка издадена от историческия музей в Тополовград и телефона на директора му - Веско Кълвачев. Обаждаме му се,човека зарязва ремонта в къщи и както си е по работни дрехи хуква с нас да ни покаже най-хубавите долмени при Хлябово. Същите,които Любо Цонев е търсил сам по откъслечни данни и обяснения на местните. Започваме с долмена в местността Бялата трева. Той е най-голям и добре запазен. Покривните плочи са си на мястото,само едно парче се е откъртило в единия ъгъл на основното помещение. През отвора в челната плоча може да премине човек,а вътре може да стои прав. Уникално съоръжение.







        Следва.
        Jeep Cherokee (Liberty) 2.8 CRD 2006.

        Коментар


        • #5
          От: Български мегалити - част 1-ва "Сакар"

          Първоначално публикуван от CarTest™ Преглед на мнение
          В бар Армуда риба ядохте ли ?
          Не съм ходи повече от година там, а преди време имаше и форумно посещение.
          Ядохме и риба и какво ли не. Иван и Галя са страхотни хора. Вече сме приятели. Периода на пътеписа,който започнах обхваща повече от 2 години и 5 "експедиции" из Сакар.
          Jeep Cherokee (Liberty) 2.8 CRD 2006.

          Коментар


          • #6
            От: Български мегалити - част 1-ва "Сакар"

            След Бялата трева Веско ни води при друг впечатляващ долмен - Гайдаров дулап(Гайдарова пещера).



            В дъното на долния кадър се вижда самият Веско Кълвачев.





            На тази снимка добре се вижда конструкцията на долмена.

            Продължаваме обиколката с вкопания в скала долмен Афджика и намиращия се близо до него втори долмен.Тук личи зле направената и трудно
            откриваема синя маркировка.






            Стигаме до единствения "социализиран" обект - долмените в местността Нъчеви чаири. По този проект са кандидатствали за евро пари и са направили паркинг,пътека и табели. За съжаление табелите отдавна липсват.









            С това приключи втората експедиция из района. Не всичко обаче беше открито и си обещахме,че ще се върнеме отново. От тогава се връщаме отново и отново и винаги откриваме нови находки,и правиме нови запознанства.
            За да завърша с основните хлябовски долмени трябвя да спомена голямия долмен Славова кория и единствения потопен във вода долмен "Герена".
            Долмен Славова кория:











            А ето така се снима следващия кадър:






            Долмен Герена:







            Този долмен е доста трудно откриваем,но вече разполагам с прецизни GPS координати,които ще поставя в края на темата като прикачен файл.
            Последно редактирано от Валери Недялков; 22-05-12, 16:27.
            Jeep Cherokee (Liberty) 2.8 CRD 2006.

            Коментар


            • #7
              От: Български мегалити - част 1-ва "Сакар"

              Чудесна тема!
              Харесвам хората с претенции. В повечето случаи са ужасно забавни.

              www.facebook.com/BgOffroadPhotographer

              Коментар


              • #8
                От: Български мегалити - част 1-ва "Сакар"

                Страхотно!

                Има ли се идея за какво са били използвани тези комплекси ?

                Коментар


                • #9
                  От: Български мегалити - част 1-ва "Сакар"

                  Идеи и хипотези много. Но нищо научно доказано. Предполага се ,че са предшественици на Тракийските гробници. В някои са намирани доста предмети от времето на Траките и дори по-ранни епохи. За отворите в челните плочи се предполага,че са правени като вход/изход за душата.
                  Опити за някакви хипотези са правени още от Шкорпил. По-късно Александър Фол. В днешни дни в районите на Странджа и Сакар разкопки прави Даниела Агре.
                  Повече за нейната дейност в следваща част на пътеписа.
                  Jeep Cherokee (Liberty) 2.8 CRD 2006.

                  Коментар


                  • #10
                    От: Български мегалити - част 1-ва "Сакар"

                    Много добра тема! Поздравления.
                    0осем9осем7шест0осем7едно
                    Миро

                    Коментар


                    • #11
                      От: Български мегалити - част 1-ва "Сакар"

                      Благодаря за споделеното !
                      По Ясенски : Истинският МОДЕРАТОР (полицай ) винаги може да намери нарушение.

                      Коментар


                      • #12
                        От: Български мегалити - част 1-ва "Сакар"

                        Леле...страхотна тема....
                        Ще я следя с огромен интерес,още повече,че принципно планирам експедиция в близко бъдеще из Странджа и Сакар!
                        Поздрави!
                        NISSAN FOREVER
                        -----------------------------------------------------------------------------
                        Или трябва да намерим път,или да си направим......няма назад!!!

                        Коментар


                        • #13
                          От: Български мегалити - част 1-ва "Сакар"

                          Поздрави за начинанието.
                          Аз съм обикалял из Странджанските долмени, естествено не всички. Тези на снимките горе изглеждат доста по-сложни и големи от странджанските.

                          Коментар


                          • #14
                            От: Български мегалити - част 1-ва "Сакар"

                            Благодаря! Утре тръгвам към Странджа. Тя ще бъде втората част от пътеписа.

                            И така дойде време да довърша първата част. Със съпругата ми нямаме много свободни дни и затова често правиме "експедициите " през уикендите. Поради това тази част от пътеписа обхваща няколко кратки,но много ползотворни разходки из Сакар. Голями и красиви долмени има и над село Сакарци,но са по-трудно достъпни от хлябовските. Просто черните пътища и пътеките в района са по-лоши. Хубавото е,че са по-близо до селото и с добър GPS (въоръжен с прецизни координати) откриването им не е проблем. Започвам с долмените в местността Капаклийка.
                            Долмен Капаклийка:









                            При този долмен се забелязва декоративно оформление на отвора в челната плоча - нещо рядко срещано. Тук и обработката на плочите показва по-прецизна работа. С по-правилни геометрични форми са,въпреки по-твърдия камък(гранит,ако не се лъжа) от който са направени. В близост се намира долмен Капаклийка 2. От него са останали само страничните плочи. Той е от ранните долмени.



                            Тук е и най-трудно откриваемия долмен над Сакарци - "Желев гьол". Той е доста встрани от пътя. Поддържана пътека до него няма,затова се разчита изцяло на GPS-а.
                            Долмен Желев гьол.










                            Тук отново личи обработката на отвора в челната плоча. Следващият голям и красив долмен е Клифтинова нива.



                            При него е запазена добре крепидата. Това са фронтално подредени камъни оформящи пространството пред дромоса (помещението пред челната плоча). Ясно изразени крепиди от този тип има на Нъчеви чаири и долмените в Оряхово. Срещат се и кръгли крепиди,но за тях ще стане дума по-нататък.







                            Долмени Мангъра. Те са лесно достъпни с автомобил. Намират се до стария път по билото на Сакар. Тук вече е време да отворя дума и за Даниела Агре. На голямия могилен некропол (взривяван от иманяри) разкопките се провеждат от нея. Тя обаче (за разлика от господин Овчаров,който прави много за консервирането и социализирането на Перперикон и Татул) разкопава обектите,(долмените при село Белеврен примерно) проучва ги,пише статии,изобщо обира славата и след това ги оставя на произвола на съдбата и времето. Има лошия навик да подпира тежки каменни елементи с дървени подпори. С времето (година до три най-много) дървената подпора изгнива,елемента пада и се разрушава,рушейки и други компоненти от конструкцията на обекта. Такъв е случаят с уникалната куполна гробница в местността Пропада до Малко Търново (Странджа). Ето за какво става въпрос:







                            Тези кадри са мои и са от 2010 година. Сега изобщо не искам да си представя в какво състояние е това прекрасно съоръжение. Тази гробница е уникален преход между късните долмени и величествените гробници на траките. Уникална е с конструкцията си . Купола и е съставен от елементи с трапецовидна форма затворени отгоре от каменна тапа.



                            Тапата се търкаля встрани от гробницата. При разкопаването и реконструирането на обекта се открива липсата на една от трапецовидните плочи. Това не позволява да бъде възстановен напълно,но вместо да се постави здрав метален (или каменен) компонент за укрепване на конструкцията се поставя дървен такъв. След 3 години резултатите са плачевни.
                            Отклоних се от основната тема. Та за могилния некропол в местността Мангъра. Тук долмените са направени от по-мек камък. Покрили са ги с найлони,което е нетрайно и евтино решение на проблема с ерозията и отново има подпряни елементи с цепеница от дърво. Вижте сами:





                            На долния кадър добре се вижда клонката с която са подпряни плочите.



                            А долмена е величествен.



                            И при него се вижда декоративно обработения отвор на челните плочи. Тук обработката на плочите е най-добра от всичко,което съм виждал до момента. Дано този материал подпомогне довършване на разкопките,социализиране на обекта (лесно за реализация - намира се до път,който има нужда от малко ремонт) и консервиране на цялостния обект,за да не се допусне разрушаването му. Това би било огромна загуба за всички нас.

                            Долмен Мангъра 2.







                            Следва.
                            Последно редактирано от Валери Недялков; 23-05-12, 11:25.
                            Jeep Cherokee (Liberty) 2.8 CRD 2006.

                            Коментар


                            • #15
                              От: Български мегалити - част 1-ва "Сакар"

                              Продължавам с долмените в местност Бакалав кладенец отново до село Сакарци. Това е най-отдалечената от селото група състояща се от 3 долмена. За съжаление от третия нямам снимки.
                              Долмен Бакалов кладенец. Този долмен не е разкопан. Само е отворен отгоре. Встрани личат камъни очертаващи кръгла крепида.



                              Долмени бакалов кладенец 2. Те са оградени от добре запазена кръгла крепида. От самите долмени иманярите не са отавили много.





                              Разказа ми достига до впечатляващата група долмени до село Оряхово. Те са направени от мека шистова скала. За покриването им с някаква конструкция (консервация) не е направено нищо и разрухата вече се вижда. Няма да издържат много. При тях много добре личи челно разположената крепида. Ето един цитат на тема крепида "крепида - т.е. зид, укрепващ насипа и предпазващ го от свличане. в същото време с формата си на кръг символизира слънцето и демонстрира култа към слънчевите и огнените сили. "













                              Долмен при село Изворово. Той малък и е от ранните долмени наричани още прото долмени. За него се знае,че човек от селото го сринал с трактора си,но по-късно цялото му семейство се разболяло тежко и той панически го е възстановил. Та долмена не е съвсем оригинален,но поне го има.





                              Долмени средния рът. Тези долмени са от ранните. От тях не е останало много.









                              С това приключвам с долмените на Сакар,но планината крие още много мегалити.
                              Следва.
                              Последно редактирано от Валери Недялков; 23-05-12, 12:33.
                              Jeep Cherokee (Liberty) 2.8 CRD 2006.

                              Коментар

                              Активност за темата

                              Свий

                              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                              Зареждам...
                              X