Резултати 1 до 17 от 17

Тема: Цената на дизела

  1. #1
    Регистрация
    Jun 2010
    Публикации
    1
    Точки (при гласуване)
    0

    Angry Цената на дизела

    Може би сте забелязали, че през последните седмици цената на
    дизеловото гориво на бензиностанциите надхвърли цената на безоловния
    бензин А 95 - съответно 2,20 лв. за дизела срещу 2,13 лв. за
    безоловния бензин А95.

    Това е странно, защото ако се види цената на двата вида гориво на
    едро, става ясно, че дизелът излиза на по-ниска цена от рафинерията.

    Според сайта на „Лукойл” към 7 ч. на 28 май 2010 г. цените на едро са
    били както следва с включени акцизи, ДДС и транспортна такса:

    Бензин А95Н Е5 - 1990.80 лв.

    Дизелово моторно гориво 10 ppm Е5 с min 2% биодизел - 1982.40 лв.

    Подобна ситуация имаше и през лятото на 2008 г. – цените на дизела
    бяха по-високи от тези на безоловния бензин А95, след което дизелът
    стана отново по-евтин.

    Предвид кризата едва ли през последните месеци автопаркът внезапно е
    преминал масово на дизел, което да обяснява по-високите цени.

    В същото време във всички държави около България цените на безоловният
    бензин А95 са по-ниски от цената на дизеловото гориво. Оставяме
    настрана факта, че в някои от случаите цените на горивата са по-ниски
    отколкото в България.

    За справка цените на някои вериги бензиностанции според информацията
    на интернет страниците им е както следва:

    Македония: Лукойл - ЕУРОСУПЕР БС 95 - 69,00 ден, ЕУРОДИЗЕЛ БС - 57,00
    ден (1 лв. = 31,44 денара или цените са съответно 2,19 лв и 1,81 лв.)

    Босна и Херцеговина: OMV Super 95 - 2,11 КМ, Eurodiesel - 2,08 КМ (1 КМ = 1 лв.)

    Словения: OMV Carrera 95 - 1,192 евро, OMV Sprint Diesel - 1,143 евро
    (1 евро = 1,95583 лв или цените са съответно 2,33 лв. и 2,23 лв.)

    Хърватия: OMV Eurosuper 95 BS Carrera - 8,57 куни, OMV Sprint Diesel -
    Eurodiesel BS - 7,96 куни (1 куна = 0,269268 лв или цените са
    съответно 2,30 лв. и 2,14 лв.)

    Румъния: Petrom Bucharest Premium Fara Plumb 95 – 4,31 леи и Petrom
    Eurodizel 5 – 4,12 леи (1 лея = 0,467287 лв или цените са съответно
    2,01 лв и 1,925 лв.)

    Дали няма споразумение между отделните вериги бензиностанции да
    продават по-скъпо дизеловото гориво в сравнение с безоловния бензин
    А95, тъй като цените на едро и цените в страните около България
    показват, че това не трябва да е така.

    Изпратих този въпрос до следните получатели:

    Комисия за защита на конкуренцията - cpcadmin@cpc.bg

    Комисия за защита на потребителите - info@kzp.bg

    Българска национална асоциация на потребителите -
    http://www.aktivnipotrebiteli.bg/?page_id=10

    Омбудсман на Република България - priemna@ombudsman.bg

    В-к „Дневник” - dnevnik@dnevnik.bg

    В-к „24 часа” - mnenia@24chasa.bg

    БНТ - gledam@bnt.bg

    Българска редакция на „Дойче веле” - bulgaria@dw-world.de

    Ако и вас ви вълнува този казус, изпратете имейл до тях и вие, като може да използвате и информацията по-горе.

    Дори и да го изпращате с електронна поща, не забравяйте да посочите
    пощенски адрес, защото някои институции все още не са разбрали, че
    имейлът е официален начин да се обръщаме към тях.

    И пишете дали има някакви резултати.

  2. #2
    Аватара на Ясен
    Ясен е онлайн Супер Модератор | news |
    | ОС || СзО || +ПЛ || ТП |* МСС *
    | Модератор |
    Регистрация
    Oct 2007
    Място
    София
    Публикации
    32,278
    Точки (при гласуване)
    60

    По подразбиране От: Цената на дизела

    Какво точно не ви е ясно за цените на горивата? Акцизните ставки? Кръстосаното субсидиране между различните горива? Картелирането на търговците?

    И не, имейлът не е официален начин да се обърнете към никого. Нито писмото без входящ номер.
    13. Thou shalt be amused rather than angered by the words and deeds of idiots; for I am thy Noodly Lord and I have created idiots solely for entertainment purposes, Mine first and thine likewise. -- FSM, The Random Number of Not Commandments, Suggestions

  3. #3
    Регистрация
    Sep 2009
    Място
    гр.Божурище
    Публикации
    1,978
    Точки (при гласуване)
    12

    По подразбиране От: Цената на дизела

    Цитат Мнение на K_. Преглед на публикациите
    Бензин А95Н Е5 - 1990.80 лв.

    Дизелово моторно гориво 10 ppm Е5 с min 2% биодизел - 1982.40 лв.
    А сещаш ли се за фактора,че това са цените на един тон гориво,като тегло,а не като обем(на 1000кг,а не на 1000 литра).
    Дизеловото гориво е с по-голяма плътност,т.е. за едно и също тегло има по-малък обем и съответно за една и съща цена с бензина, обемът на дизеловото гориво е по-малък.
    А на бензиностанцията си купуваме горивото в литри,т.е. продава се в обемни единици,а те го получават в теглови....
    Ето ти я и разликата–за 1000кг, разликата в обемите на двата вида гориво(от разликата в плътнотта им) може да е до към 100 литра в полза на бензина.

  4. #4
    Регистрация
    Dec 2009
    Място
    София
    Публикации
    646
    Точки (при гласуване)
    6

    По подразбиране От: Цената на дизела

    И така да е /отдавна сме ги учили тия физикохимии /, пак остава фактът, че и при близките съседи, и в по-далечни страни дизелът е с по-ниска цена от безоловния 95, а при нас е наопаки. Тъй като физичните свойства на горивата са еднаква величина, то значи у нас става нещо погрешно или поне странно? Може би разчитат да продават скъп дизел заради всички възможни селскостопански и "служебни" машини - и селското стопанство, и целият бизнес транспорт са на дизел. Може би на това разчитат, от тези големи консуматори да прибират по малко стотинки вповече? Малко, ама умножени мнооого пъти

  5. #5
    Аватара на Ясен
    Ясен е онлайн Супер Модератор | news |
    | ОС || СзО || +ПЛ || ТП |* МСС *
    | Модератор |
    Регистрация
    Oct 2007
    Място
    София
    Публикации
    32,278
    Точки (при гласуване)
    60

    По подразбиране От: Цената на дизела

    Всъщност цените на Лукоил не са за тон, а точно за 1000 литра. Въпреки, че се казва "тон", което е неправилно.
    13. Thou shalt be amused rather than angered by the words and deeds of idiots; for I am thy Noodly Lord and I have created idiots solely for entertainment purposes, Mine first and thine likewise. -- FSM, The Random Number of Not Commandments, Suggestions

  6. #6
    Регистрация
    Sep 2009
    Място
    гр.Божурище
    Публикации
    1,978
    Точки (при гласуване)
    12

    По подразбиране От: Цената на дизела

    Цитат Мнение на Ясен Преглед на публикациите
    Всъщност цените на Лукоил не са за тон, а точно за 1000 литра. Въпреки, че се казва "тон", което е неправилно.
    Да,прав си,грешката е моя.

    Не можах да открия топлата вода...

    ...че и акциза на бензина бил по-голям....685 срещу 600 лева...

  7. #7
    Регистрация
    Jun 2004
    Място
    София
    Публикации
    9,286
    Точки (при гласуване)
    60

    По подразбиране От: Цената на дизела

    А всъщност е съвсем нормално и в реда на нещата, цената на бензина да е по-малка от тази на дизела... Лека полека и така ще стане навсякъде, включително и в останалите държави от ЕС...

  8. #8
    Регистрация
    Jun 2009
    Публикации
    981
    Точки (при гласуване)
    7

    По подразбиране От: Цената на дизела

    При преработката на нефт се получават бензин, дизел и масла горе-долу в съотношение 3:2:1. При положение, че нафта се ползва масово при камиони, кораби и влакове, високата цена на дизела е логична.

  9. #9
    Регистрация
    Jul 2007
    Място
    Плевен - София
    Публикации
    125
    Точки (при гласуване)
    8

    По подразбиране От: Цената на дизела

    Всъшност дизела е вторичен продукт при производството на бензин т.е. отпадък. По високата цена се дължи на допълнителните изискавание на ЕС за премахване на различни серни и други примеси които замърсяват околната среда
    Последно редактиран от Камен Пецов ; 10-06-10 в 22:45 Причина: правопис
    Мислих,Мислих и на Края го измислих - Не Може така,Треа нещо да се Измисли

  10. #10
    Аватара на бат'Марто
    бат'Марто е офлайн
    Мартин Кирилов
    Старши участник | +ПЛ || ДВиП |
    Регистрация
    Aug 2007
    Място
    София
    Публикации
    2,349
    Точки (при гласуване)
    15

    По подразбиране От: Цената на дизела

    Цитат Мнение на Камен Пецов Преглед на публикациите
    Всъшност дизела е вторичен продукт при производството на бензин т.е. отпадък. По високата цена се дължи на допълнителните изискавание на ЕС за премахване на различни серни и други примеси които замърсяват околната среда
    А пък ако произвеждаш дизел....другото е отпадък...Не че ме кефи цената на дизела...А масовото гориво(както се вижда от по-горните постове) е именно дизела...
    DISCOVERY 3 TDV6 HSE

  11. #11
    Аватара на Ясен
    Ясен е онлайн Супер Модератор | news |
    | ОС || СзО || +ПЛ || ТП |* МСС *
    | Модератор |
    Регистрация
    Oct 2007
    Място
    София
    Публикации
    32,278
    Точки (при гласуване)
    60

    По подразбиране От: Цената на дизела

    В началото е била газта за осветление. Дестилирали са нефта, вземали са газта, светили са си с газени ламБи, а бензина, мазута и смолистия остатък са изхвърляли. Малки количества от тези неща са се ползвали за медицински лабораторни цели. Хем, бензинът е бил опасен. Пак тогава, някакъв огняр задрямал и изтървал температурата - вместо досадните 16% бензин изкарал близо 60% - открил крекинга. Лошо нещо, превръща суровината (нефт) в боклук (бензин).

    После някакъв германец конструирал двигател, който да работи на спирт. Да де, ама нямало на аптеката спирт и аптекарят от нямане му дал бензин - то гадно гори, ама ти пробвай, пробвай. После аптеките почнали да държат по варелче-2-3 бензин, защото автомобилистите били склонни и пари да дават за тая гадост. Е, по някое време бензинът се отделил като бизнес от фармацевтиката, а "рафинериите" престанали да го изхвърлят. Но все още изхвърляли 50-55% от нефтените продукти.

    После друг германец конструирал двигател за въглищен прах. Въртял, сукал - подкарал го с олио. И понеже глад, почнали това олио да го разреждат с гнусната мазгоч, която рафинериите изхвърлят. По някое време олио за машините съвсем нямало, а от нефтените фракции останал битумът. Станало така, защото с новата машинка скоропостижно се оборудвали цеховете, железницата и флотът.

    От нямане какво да го правят, почнали да правят пътища от битум. Всъщност, и досега това правят, но докато се тюхкали от недостиг на нефт, някой се присетил за крекинга. Битумът станал на нафта, бензин и пропан-бутан, за пътища почти не останал, а пропан-бутанът бил новият отпадък. За кратко.

    Сега сме на положението, че за всеки продукт от нефта има хора, готови да дадат пари. И понеже търсенето не отговаря точно на съотношението, в което се получават, възниква кръстосано субсидиране. По-търсените продукти поскъпват за сметка на по-малко търсените.

    Моето гориво е пропан-бутанът. Поне 1/3 от него ми плащате вие, които купувате нафта и бензин.
    13. Thou shalt be amused rather than angered by the words and deeds of idiots; for I am thy Noodly Lord and I have created idiots solely for entertainment purposes, Mine first and thine likewise. -- FSM, The Random Number of Not Commandments, Suggestions

  12. #12
    Регистрация
    Jun 2005
    Място
    Горна Оряховица
    Публикации
    8,165
    Блог Публикации
    1
    Точки (при гласуване)
    0

    По подразбиране От: Цената на дизела

    Цитат Мнение на Ясен Преглед на публикациите
    ..................

    Моето гориво е пропан-бутанът. Поне 1/3 от него ми плащате вие, които купувате нафта и бензин.
    Е, радвай се докато можеш, че като гледам гласят му и на него 20-30 % повишение на цената след някой и друг ден.

  13. #13
    Аватара на Ясен
    Ясен е онлайн Супер Модератор | news |
    | ОС || СзО || +ПЛ || ТП |* МСС *
    | Модератор |
    Регистрация
    Oct 2007
    Място
    София
    Публикации
    32,278
    Точки (при гласуване)
    60

    По подразбиране От: Цената на дизела

    Интересно как. Той е непродаваем без кръстосаното субсидиране, та нищо такова не съм чул и няма да чуя. От разказа горе следва, че и да го нагърбят с акциз, това ще вдигне повече цената на бензина и нафтата, отколкото на самия пропан-бутан.

    Може би го бъркаш с природния газ (още наричан метан). Който са се заканили да вдигнат с 20-30%, което наистина тривиално могат да направят без нищо да им пречи. Което значи, че ще го направят. От което няма как да не съм вкиснат - аз и природен газ употребявам, почти колкото пропан-бутана.
    13. Thou shalt be amused rather than angered by the words and deeds of idiots; for I am thy Noodly Lord and I have created idiots solely for entertainment purposes, Mine first and thine likewise. -- FSM, The Random Number of Not Commandments, Suggestions

  14. #14
    Регистрация
    Feb 2010
    Място
    Червен бряг
    Публикации
    1,169
    Точки (при гласуване)
    7

    По подразбиране От: Цената на дизела

    Не знам колко от пишещите по темата са се занимавали с дистрибуция на горива за това искам да сподела накои неща от опит.
    Преди около 3 години влезна в сила наредба според която всичките горива трябва да се продават от рафинериите и данъчните складове на тон.
    Има точно определени таблици за тон гориво при дадена температура калко литра е, отделно при експедицията се дава една друга зависимост колко литра има в един тон гориво при 15 градуса.
    Отделно има още фактори които влиаят на цената на горивата примерно ако от петрола при преработката се извлича по голям процент бензин това е в пряка зависимост с качествата на другите фракции ако системата е настроена да дава по добър процент дизел пада количеството и качеството на бензина.
    Друг определящ фактор е качеството на входящият материал ако след първоначалната преработка се налага по голяма доработка нормално е и цената да е друга.
    За всеки ден прекаран в риболов господ дава по два
    0878 79 20 61 Борис

  15. #15
    Регистрация
    Aug 2009
    Място
    От София - живея в Банкя
    Публикации
    1,207
    Точки (при гласуване)
    8

    По подразбиране От: Цената на дизела

    Следващият път, когато стоите в задръстване и дизела "чука" на място си задайте въпроса кой има полза от това да преодолеете 100 метра за 15 минути и с 20 потегляния.
    Помислете колко са тези като Вас и къде ще отиде сметката ако на всичките тези места се минава за 5 секунди.
    Всеки ден се питам кой имаше интерес да унищожи току-що направените "зелени вълни".
    Екологията е хубаво нещо, ако с нея можеш да оправдаеш един нов данък например, а иначе е несравнимо по-изгодно да прибираш акциз "here and now", отколкото да инвестираш в пътища и да очакваш екологичен ефект неизвестно кога.

  16. #16
    Регистрация
    May 2008
    Място
    София
    Публикации
    5,073
    Точки (при гласуване)
    19

    По подразбиране От: Цената на дизела

    Според мен като краен потребител себестойността на отделните фракции в рафинерията е без абсолютно никакво значение . За мен Нефтохима е една черна кутия . А понеже нашата държава наред с другото е длъжна да се подчинява и на Закона за търсенето и предлагането , то явно търсенето на дизелово гориво е преобладаващо , което обуславя и високата му цена .
    Това обаче не е най-важното . Според изнесените данни в първия пост за Балканските държави ( за останалите си го знаеме) , отнесено към стандарта на живот излиза че българинът купува най-скъпото гориво в Европа !
    А това не може да не ми припомни веднага въпроса : защо при наличието на монополен вносител на нефт в лицето на един Биг брадър (с който впрочем бяхме скъсали няколко години преди това ) , едно правителство подари националната ни рафинерия на същия ?! По този начин ни беше отрязана всякаква алтернатива за преработка на нефт от други доставчици.
    А това си е чисто национално предателство ! Което пък си е един вид престъпление спрямо човечеството . А пък престъпленията спрямо човечеството доколкото знам - давност нямат ... е , ако все пак някой ни брои за човеци де .
    Топлата вода е открита случайно само първия път . Всички последващи опити за нейното преоткриване са умишлени , упорити и целенасочени.

  17. #17
    Аватара на Ясен
    Ясен е онлайн Супер Модератор | news |
    | ОС || СзО || +ПЛ || ТП |* МСС *
    | Модератор |
    Регистрация
    Oct 2007
    Място
    София
    Публикации
    32,278
    Точки (при гласуване)
    60

    По подразбиране От: Цената на дизела

    Славни са делата на правителството, ойе. Което и да е то. Нейсе.
    Нали сме в Юропата, никой не пречи на търговците на горива да внасят от чужбина, което те и правят. Винаги, когато Лук се отнесе с цените или когато производството му не отговаря на потреблението. Примерно въпросният пропан-бутан от по-горните ми постове е само 20-40% лукоилски, просто защото сме му крупен консуматор. Така че, за сериозен монопол в България вече не може да се говори.

    А съотнесено към стандарта на живот, плащаме най-скъпо ВСИЧКО. Просто защото такъв ни е стандартът. Което е и съставът на престъплението, спрямо което продажбата на една рафинерийка е дребна (макар гадничка) простъпка.
    13. Thou shalt be amused rather than angered by the words and deeds of idiots; for I am thy Noodly Lord and I have created idiots solely for entertainment purposes, Mine first and thine likewise. -- FSM, The Random Number of Not Commandments, Suggestions

Сходни теми

  1. Зимата, студа и дизела ...
    От Veni1 във форум MITSUBISHI
    Отговори: 19
    Последно мнение: 09-12-09, 22:54
  2. Как работи дизела - анимация
    От alex_markov във форум Двигатели
    Отговори: 2
    Последно мнение: 08-06-09, 21:59
  3. Силата на ДИЗЕЛА
    От Jango във форум SUZUKI
    Отговори: 0
    Последно мнение: 01-04-09, 15:03
  4. За дизела и бензина под различен ъгъл
    От icerunner във форум Оборудване, екипировка и машини за експедиции
    Отговори: 20
    Последно мнение: 22-02-08, 00:38
  5. Отговори: 4
    Последно мнение: 21-06-07, 22:03

Тагове в Темата

Правила за публикация

  • Вие не можете да публикувате нови теми
  • Вие не мжоете да отговаряте в теми
  • Вие не можете да добавяте прикачени файлове
  • Вие не можете да редактирате собствените публикации
  •