Резултати 1 до 17 от 17

Тема: Цената на дизела

  1. #1
    Регистрация
    Jun 2010
    Публикации
    1
    Точки (при гласуване)
    0

    Angry Цената на дизела

    Може би сте забелязали, че през последните седмици цената на
    дизеловото гориво на бензиностанциите надхвърли цената на безоловния
    бензин А 95 - съответно 2,20 лв. за дизела срещу 2,13 лв. за
    безоловния бензин А95.

    Това е странно, защото ако се види цената на двата вида гориво на
    едро, става ясно, че дизелът излиза на по-ниска цена от рафинерията.

    Според сайта на „Лукойл” към 7 ч. на 28 май 2010 г. цените на едро са
    били както следва с включени акцизи, ДДС и транспортна такса:

    Бензин А95Н Е5 - 1990.80 лв.

    Дизелово моторно гориво 10 ppm Е5 с min 2% биодизел - 1982.40 лв.

    Подобна ситуация имаше и през лятото на 2008 г. – цените на дизела
    бяха по-високи от тези на безоловния бензин А95, след което дизелът
    стана отново по-евтин.

    Предвид кризата едва ли през последните месеци автопаркът внезапно е
    преминал масово на дизел, което да обяснява по-високите цени.

    В същото време във всички държави около България цените на безоловният
    бензин А95 са по-ниски от цената на дизеловото гориво. Оставяме
    настрана факта, че в някои от случаите цените на горивата са по-ниски
    отколкото в България.

    За справка цените на някои вериги бензиностанции според информацията
    на интернет страниците им е както следва:

    Македония: Лукойл - ЕУРОСУПЕР БС 95 - 69,00 ден, ЕУРОДИЗЕЛ БС - 57,00
    ден (1 лв. = 31,44 денара или цените са съответно 2,19 лв и 1,81 лв.)

    Босна и Херцеговина: OMV Super 95 - 2,11 КМ, Eurodiesel - 2,08 КМ (1 КМ = 1 лв.)

    Словения: OMV Carrera 95 - 1,192 евро, OMV Sprint Diesel - 1,143 евро
    (1 евро = 1,95583 лв или цените са съответно 2,33 лв. и 2,23 лв.)

    Хърватия: OMV Eurosuper 95 BS Carrera - 8,57 куни, OMV Sprint Diesel -
    Eurodiesel BS - 7,96 куни (1 куна = 0,269268 лв или цените са
    съответно 2,30 лв. и 2,14 лв.)

    Румъния: Petrom Bucharest Premium Fara Plumb 95 – 4,31 леи и Petrom
    Eurodizel 5 – 4,12 леи (1 лея = 0,467287 лв или цените са съответно
    2,01 лв и 1,925 лв.)

    Дали няма споразумение между отделните вериги бензиностанции да
    продават по-скъпо дизеловото гориво в сравнение с безоловния бензин
    А95, тъй като цените на едро и цените в страните около България
    показват, че това не трябва да е така.

    Изпратих този въпрос до следните получатели:

    Комисия за защита на конкуренцията - cpcadmin@cpc.bg

    Комисия за защита на потребителите - info@kzp.bg

    Българска национална асоциация на потребителите -
    http://www.aktivnipotrebiteli.bg/?page_id=10

    Омбудсман на Република България - priemna@ombudsman.bg

    В-к „Дневник” - dnevnik@dnevnik.bg

    В-к „24 часа” - mnenia@24chasa.bg

    БНТ - gledam@bnt.bg

    Българска редакция на „Дойче веле” - bulgaria@dw-world.de

    Ако и вас ви вълнува този казус, изпратете имейл до тях и вие, като може да използвате и информацията по-горе.

    Дори и да го изпращате с електронна поща, не забравяйте да посочите
    пощенски адрес, защото някои институции все още не са разбрали, че
    имейлът е официален начин да се обръщаме към тях.

    И пишете дали има някакви резултати.

  2. #2
    Аватара на Ясен
    Ясен е онлайн Супер Модератор | news |
    | ОС || СзО || +ПЛ || ТП |* МСС *
    | Модератор |
    Регистрация
    Oct 2007
    Място
    София
    Публикации
    38,817
    Точки (при гласуване)
    60

    По подразбиране От: Цената на дизела

    Какво точно не ви е ясно за цените на горивата? Акцизните ставки? Кръстосаното субсидиране между различните горива? Картелирането на търговците?

    И не, имейлът не е официален начин да се обърнете към никого. Нито писмото без входящ номер.
    ...we just have the fun as Cambridge, Oxford, Manchester, London, Liverpool, Bristol, Exeter, Reading, Leeds, York, Newcastle, and Cardiff all apply to join the United Kingdom of Scotland and Ireland.

  3. #3
    Регистрация
    Sep 2009
    Място
    гр.Божурище/Bodensee-Oberschwaben
    Публикации
    2,579
    Точки (при гласуване)
    15

    По подразбиране От: Цената на дизела

    Цитат Мнение на K_. Преглед на публикациите
    Бензин А95Н Е5 - 1990.80 лв.

    Дизелово моторно гориво 10 ppm Е5 с min 2% биодизел - 1982.40 лв.
    А сещаш ли се за фактора,че това са цените на един тон гориво,като тегло,а не като обем(на 1000кг,а не на 1000 литра).
    Дизеловото гориво е с по-голяма плътност,т.е. за едно и също тегло има по-малък обем и съответно за една и съща цена с бензина, обемът на дизеловото гориво е по-малък.
    А на бензиностанцията си купуваме горивото в литри,т.е. продава се в обемни единици,а те го получават в теглови....
    Ето ти я и разликата–за 1000кг, разликата в обемите на двата вида гориво(от разликата в плътнотта им) може да е до към 100 литра в полза на бензина.

  4. #4
    Регистрация
    Dec 2009
    Място
    София
    Публикации
    659
    Точки (при гласуване)
    8

    По подразбиране От: Цената на дизела

    И така да е /отдавна сме ги учили тия физикохимии /, пак остава фактът, че и при близките съседи, и в по-далечни страни дизелът е с по-ниска цена от безоловния 95, а при нас е наопаки. Тъй като физичните свойства на горивата са еднаква величина, то значи у нас става нещо погрешно или поне странно? Може би разчитат да продават скъп дизел заради всички възможни селскостопански и "служебни" машини - и селското стопанство, и целият бизнес транспорт са на дизел. Може би на това разчитат, от тези големи консуматори да прибират по малко стотинки вповече? Малко, ама умножени мнооого пъти

  5. #5
    Аватара на Ясен
    Ясен е онлайн Супер Модератор | news |
    | ОС || СзО || +ПЛ || ТП |* МСС *
    | Модератор |
    Регистрация
    Oct 2007
    Място
    София
    Публикации
    38,817
    Точки (при гласуване)
    60

    По подразбиране От: Цената на дизела

    Всъщност цените на Лукоил не са за тон, а точно за 1000 литра. Въпреки, че се казва "тон", което е неправилно.
    ...we just have the fun as Cambridge, Oxford, Manchester, London, Liverpool, Bristol, Exeter, Reading, Leeds, York, Newcastle, and Cardiff all apply to join the United Kingdom of Scotland and Ireland.

  6. #6
    Регистрация
    Sep 2009
    Място
    гр.Божурище/Bodensee-Oberschwaben
    Публикации
    2,579
    Точки (при гласуване)
    15

    По подразбиране От: Цената на дизела

    Цитат Мнение на Ясен Преглед на публикациите
    Всъщност цените на Лукоил не са за тон, а точно за 1000 литра. Въпреки, че се казва "тон", което е неправилно.
    Да,прав си,грешката е моя.

    Не можах да открия топлата вода...

    ...че и акциза на бензина бил по-голям....685 срещу 600 лева...

  7. #7
    Регистрация
    Jun 2004
    Място
    София
    Публикации
    9,665
    Точки (при гласуване)
    60

    По подразбиране От: Цената на дизела

    А всъщност е съвсем нормално и в реда на нещата, цената на бензина да е по-малка от тази на дизела... Лека полека и така ще стане навсякъде, включително и в останалите държави от ЕС...

  8. #8
    avzdrav е офлайн
    Здравко Александров
    Старши участник | +ПЛ |
    Регистрация
    Jun 2009
    Място
    Плевен
    Публикации
    1,315
    Точки (при гласуване)
    10

    По подразбиране От: Цената на дизела

    При преработката на нефт се получават бензин, дизел и масла горе-долу в съотношение 3:2:1. При положение, че нафта се ползва масово при камиони, кораби и влакове, високата цена на дизела е логична.

  9. #9
    Регистрация
    Jul 2007
    Място
    Плевен - София
    Публикации
    136
    Точки (при гласуване)
    9

    По подразбиране От: Цената на дизела

    Всъшност дизела е вторичен продукт при производството на бензин т.е. отпадък. По високата цена се дължи на допълнителните изискавание на ЕС за премахване на различни серни и други примеси които замърсяват околната среда
    Последно редактиран от Камен Пецов ; 10-06-10 в 21:45 Причина: правопис
    Мислих,Мислих и на Края го измислих - Не Може така,Треа нещо да се Измисли

  10. #10
    Аватара на бат'Марто
    бат'Марто е офлайн
    Мартин Кирилов
    Старши участник | +ПЛ || ДВиП |
    Регистрация
    Aug 2007
    Място
    София
    Публикации
    2,591
    Точки (при гласуване)
    16

    По подразбиране От: Цената на дизела

    Цитат Мнение на Камен Пецов Преглед на публикациите
    Всъшност дизела е вторичен продукт при производството на бензин т.е. отпадък. По високата цена се дължи на допълнителните изискавание на ЕС за премахване на различни серни и други примеси които замърсяват околната среда
    А пък ако произвеждаш дизел....другото е отпадък...Не че ме кефи цената на дизела...А масовото гориво(както се вижда от по-горните постове) е именно дизела...
    DISCOVERY 3 TDV6 HSE

  11. #11
    Аватара на Ясен
    Ясен е онлайн Супер Модератор | news |
    | ОС || СзО || +ПЛ || ТП |* МСС *
    | Модератор |
    Регистрация
    Oct 2007
    Място
    София
    Публикации
    38,817
    Точки (при гласуване)
    60

    По подразбиране От: Цената на дизела

    В началото е била газта за осветление. Дестилирали са нефта, вземали са газта, светили са си с газени ламБи, а бензина, мазута и смолистия остатък са изхвърляли. Малки количества от тези неща са се ползвали за медицински лабораторни цели. Хем, бензинът е бил опасен. Пак тогава, някакъв огняр задрямал и изтървал температурата - вместо досадните 16% бензин изкарал близо 60% - открил крекинга. Лошо нещо, превръща суровината (нефт) в боклук (бензин).

    После някакъв германец конструирал двигател, който да работи на спирт. Да де, ама нямало на аптеката спирт и аптекарят от нямане му дал бензин - то гадно гори, ама ти пробвай, пробвай. После аптеките почнали да държат по варелче-2-3 бензин, защото автомобилистите били склонни и пари да дават за тая гадост. Е, по някое време бензинът се отделил като бизнес от фармацевтиката, а "рафинериите" престанали да го изхвърлят. Но все още изхвърляли 50-55% от нефтените продукти.

    После друг германец конструирал двигател за въглищен прах. Въртял, сукал - подкарал го с олио. И понеже глад, почнали това олио да го разреждат с гнусната мазгоч, която рафинериите изхвърлят. По някое време олио за машините съвсем нямало, а от нефтените фракции останал битумът. Станало така, защото с новата машинка скоропостижно се оборудвали цеховете, железницата и флотът.

    От нямане какво да го правят, почнали да правят пътища от битум. Всъщност, и досега това правят, но докато се тюхкали от недостиг на нефт, някой се присетил за крекинга. Битумът станал на нафта, бензин и пропан-бутан, за пътища почти не останал, а пропан-бутанът бил новият отпадък. За кратко.

    Сега сме на положението, че за всеки продукт от нефта има хора, готови да дадат пари. И понеже търсенето не отговаря точно на съотношението, в което се получават, възниква кръстосано субсидиране. По-търсените продукти поскъпват за сметка на по-малко търсените.

    Моето гориво е пропан-бутанът. Поне 1/3 от него ми плащате вие, които купувате нафта и бензин.
    ...we just have the fun as Cambridge, Oxford, Manchester, London, Liverpool, Bristol, Exeter, Reading, Leeds, York, Newcastle, and Cardiff all apply to join the United Kingdom of Scotland and Ireland.

  12. #12
    Регистрация
    Jun 2005
    Място
    Горна Оряховица
    Публикации
    8,110
    Блог Публикации
    1
    Точки (при гласуване)
    0

    По подразбиране От: Цената на дизела

    Цитат Мнение на Ясен Преглед на публикациите
    ..................

    Моето гориво е пропан-бутанът. Поне 1/3 от него ми плащате вие, които купувате нафта и бензин.
    Е, радвай се докато можеш, че като гледам гласят му и на него 20-30 % повишение на цената след някой и друг ден.

  13. #13
    Аватара на Ясен
    Ясен е онлайн Супер Модератор | news |
    | ОС || СзО || +ПЛ || ТП |* МСС *
    | Модератор |
    Регистрация
    Oct 2007
    Място
    София
    Публикации
    38,817
    Точки (при гласуване)
    60

    По подразбиране От: Цената на дизела

    Интересно как. Той е непродаваем без кръстосаното субсидиране, та нищо такова не съм чул и няма да чуя. От разказа горе следва, че и да го нагърбят с акциз, това ще вдигне повече цената на бензина и нафтата, отколкото на самия пропан-бутан.

    Може би го бъркаш с природния газ (още наричан метан). Който са се заканили да вдигнат с 20-30%, което наистина тривиално могат да направят без нищо да им пречи. Което значи, че ще го направят. От което няма как да не съм вкиснат - аз и природен газ употребявам, почти колкото пропан-бутана.
    ...we just have the fun as Cambridge, Oxford, Manchester, London, Liverpool, Bristol, Exeter, Reading, Leeds, York, Newcastle, and Cardiff all apply to join the United Kingdom of Scotland and Ireland.

  14. #14
    Регистрация
    Feb 2010
    Място
    Червен бряг
    Публикации
    2,190
    Точки (при гласуване)
    11

    По подразбиране От: Цената на дизела

    Не знам колко от пишещите по темата са се занимавали с дистрибуция на горива за това искам да сподела накои неща от опит.
    Преди около 3 години влезна в сила наредба според която всичките горива трябва да се продават от рафинериите и данъчните складове на тон.
    Има точно определени таблици за тон гориво при дадена температура калко литра е, отделно при експедицията се дава една друга зависимост колко литра има в един тон гориво при 15 градуса.
    Отделно има още фактори които влиаят на цената на горивата примерно ако от петрола при преработката се извлича по голям процент бензин това е в пряка зависимост с качествата на другите фракции ако системата е настроена да дава по добър процент дизел пада количеството и качеството на бензина.
    Друг определящ фактор е качеството на входящият материал ако след първоначалната преработка се налага по голяма доработка нормално е и цената да е друга.
    За всеки ден прекаран в риболов господ дава по два
    0878 79 20 61 Борис

  15. #15
    Регистрация
    Aug 2009
    Място
    От София - живея в Банкя
    Публикации
    1,234
    Точки (при гласуване)
    9

    По подразбиране От: Цената на дизела

    Следващият път, когато стоите в задръстване и дизела "чука" на място си задайте въпроса кой има полза от това да преодолеете 100 метра за 15 минути и с 20 потегляния.
    Помислете колко са тези като Вас и къде ще отиде сметката ако на всичките тези места се минава за 5 секунди.
    Всеки ден се питам кой имаше интерес да унищожи току-що направените "зелени вълни".
    Екологията е хубаво нещо, ако с нея можеш да оправдаеш един нов данък например, а иначе е несравнимо по-изгодно да прибираш акциз "here and now", отколкото да инвестираш в пътища и да очакваш екологичен ефект неизвестно кога.

  16. #16
    Регистрация
    May 2008
    Място
    София
    Публикации
    5,807
    Точки (при гласуване)
    21

    По подразбиране От: Цената на дизела

    Според мен като краен потребител себестойността на отделните фракции в рафинерията е без абсолютно никакво значение . За мен Нефтохима е една черна кутия . А понеже нашата държава наред с другото е длъжна да се подчинява и на Закона за търсенето и предлагането , то явно търсенето на дизелово гориво е преобладаващо , което обуславя и високата му цена .
    Това обаче не е най-важното . Според изнесените данни в първия пост за Балканските държави ( за останалите си го знаеме) , отнесено към стандарта на живот излиза че българинът купува най-скъпото гориво в Европа !
    А това не може да не ми припомни веднага въпроса : защо при наличието на монополен вносител на нефт в лицето на един Биг брадър (с който впрочем бяхме скъсали няколко години преди това ) , едно правителство подари националната ни рафинерия на същия ?! По този начин ни беше отрязана всякаква алтернатива за преработка на нефт от други доставчици.
    А това си е чисто национално предателство ! Което пък си е един вид престъпление спрямо човечеството . А пък престъпленията спрямо човечеството доколкото знам - давност нямат ... е , ако все пак някой ни брои за човеци де .
    Топлата вода е открита случайно само първия път . Всички последващи опити за нейното преоткриване са умишлени , упорити и целенасочени.

  17. #17
    Аватара на Ясен
    Ясен е онлайн Супер Модератор | news |
    | ОС || СзО || +ПЛ || ТП |* МСС *
    | Модератор |
    Регистрация
    Oct 2007
    Място
    София
    Публикации
    38,817
    Точки (при гласуване)
    60

    По подразбиране От: Цената на дизела

    Славни са делата на правителството, ойе. Което и да е то. Нейсе.
    Нали сме в Юропата, никой не пречи на търговците на горива да внасят от чужбина, което те и правят. Винаги, когато Лук се отнесе с цените или когато производството му не отговаря на потреблението. Примерно въпросният пропан-бутан от по-горните ми постове е само 20-40% лукоилски, просто защото сме му крупен консуматор. Така че, за сериозен монопол в България вече не може да се говори.

    А съотнесено към стандарта на живот, плащаме най-скъпо ВСИЧКО. Просто защото такъв ни е стандартът. Което е и съставът на престъплението, спрямо което продажбата на една рафинерийка е дребна (макар гадничка) простъпка.
    ...we just have the fun as Cambridge, Oxford, Manchester, London, Liverpool, Bristol, Exeter, Reading, Leeds, York, Newcastle, and Cardiff all apply to join the United Kingdom of Scotland and Ireland.

Сходни теми

  1. Зимата, студа и дизела ...
    От Veni1 във форум MITSUBISHI
    Отговори: 19
    Последно мнение: 09-12-09, 21:54
  2. Как работи дизела - анимация
    От alex_markov във форум Двигатели
    Отговори: 2
    Последно мнение: 08-06-09, 20:59
  3. Силата на ДИЗЕЛА
    От Jango във форум SUZUKI
    Отговори: 0
    Последно мнение: 01-04-09, 14:03
  4. За дизела и бензина под различен ъгъл
    От icerunner във форум Оборудване, екипировка и машини за експедиции
    Отговори: 20
    Последно мнение: 21-02-08, 23:38
  5. Отговори: 4
    Последно мнение: 21-06-07, 21:03

Тагове в Темата

Правила за публикация

  • Вие не можете да публикувате нови теми
  • Вие не мжоете да отговаряте в теми
  • Вие не можете да добавяте прикачени файлове
  • Вие не можете да редактирате собствените публикации
  •