Страница 2 от 11 ПървиПърви 123456 ... ПоследенПоследен
Резултати 21 до 40 от 214

Тема: Присаждане (ашладисване)

  1. #21
    Регистрация
    Jan 2009
    Място
    Кюстендил
    Публикации
    174
    Точки (при гласуване)
    6

    По подразбиране До: Присаждане (ашладисване)

    В резултат на дългогодишна практика се прилагат значителен брой начини на присаждане. Най-разпространените от тях са на калем и на пъпка /окулиране/. При присаждане на калем се взема част от клонче на присаждания сорт, върху което има 2 до 3 пъпки, а при окулирането се използва само една пъпка /щитче/. Присаждането на калем се извършва рано през пролетта, а на пъпка-през лятото.
    На калем се присаждат както подложките в питомника първа година, така и по-възрасните дървета, засадени на постоянно място /преоблагородяване на диви форми и примитивни сортове/.
    Съобразно с дебелината на подложките на дръвчетата и на клоните се прилагат следните начини на присаждане: на кози крак, страничен разрез, на копулация, на седло, под кора, на пъпка и др

  2. #22
    Регистрация
    Jan 2009
    Място
    Кюстендил
    Публикации
    174
    Точки (при гласуване)
    6

    По подразбиране До: Присаждане (ашладисване)

    Присаждане на кози крак. По този начин се присаждат подложките, които са по-дебели от присадника. Подложката се прерязва, а направеният отрез се заглажда много добре. След това на подложката се прави изрез с две страни, като се започне на около 2-2,5 см под пререза нагоре и постепенно се удълбочава към сърцевината. Калемът се изрязва така, че като се постави в изреза, да го запълва, при което кората му да съвпада с кората на подложката. Превързва се стегнато и се замазва с овощарски мехлем.
    Фиг.4

  3. #23
    Регистрация
    Jan 2009
    Място
    Кюстендил
    Публикации
    174
    Точки (при гласуване)
    6

    По подразбиране До: Присаждане (ашладисване)

    Присаждане на страничен зарез. По този начин се присажда, като се зарязва отстрани косо по дължина на подложката. Калемът се изрязва като клин, малко косо и се поставя в зарязаното място така, че кората от външната му част да съвпадне с кората на подложката. Превързва се много добре и се замазва с мехлем.
    Фиг.5

  4. #24
    Регистрация
    Jan 2009
    Място
    Кюстендил
    Публикации
    174
    Точки (при гласуване)
    6

    По подразбиране До: Присаждане (ашладисване)

    Присаждане на копулация. Прилага се, когато присадникът и подложката имат еднаква дебелина. Подложката и присадникът се прерязват косо, така, че да се образуват еднакви отрези с дължина 2,5 см. Отрезите на двата компонента се долепват, като се гледа кората им да съвпадне. След това се превързват с рафия или с полиестерна превръзка, а мястото на присаждането и горният пререз на калема се замазват с овощарскиа замаска /Фиг.6 / Освен обикновената копулация има т.нар.подобрена /англйска / копулация, при която на косите отрези на компонентите се правят езичета / Фиг. 7 /.

  5. #25
    Регистрация
    Jan 2009
    Място
    Кюстендил
    Публикации
    174
    Точки (при гласуване)
    6

    По подразбиране До: Присаждане (ашладисване)

    Това са фигури 4,5 и 6
    Прикачени картинки Прикачени картинки

  6. #26
    Регистрация
    Jan 2009
    Място
    Кюстендил
    Публикации
    174
    Точки (при гласуване)
    6

    По подразбиране До: Присаждане (ашладисване)

    Присаждане на разцеп. Практикува се, когато подложките са много по-дебели от присадника. Дебелината на подложката обаче не трябва да надвишава повече от 5-6 см. Подложката се прерязва и отрезът се заглажда много добре с овощарско ножче. След това се разцепва слабо по средата и в разцепа се слага калем, изрязан като клин. Калемът се намества така, че кората от едната страна на отреза му да съвпадне с кората на подложката / Фиг. 8 /. В зависимост от дебелината на подложката може да се поставят един или два калема. След поставянето на калемите мястото се превързва и всички открити части от отрезите на подложката и калема се замазват с мехлем.


    Присаждане на седло. Този начин се прилага също, когато подложките са значително по-дебели от присадника. Подложката се изрязва, както при писаждането на разцеп и кози крак, след което, вместо да се разцепва или да се прави изрез, тя се задялва, за да се образува място за поставяне на калема. Калемът също се задялва до около 1/3 от дебелината му и на дължина около 2-2,5 см от основата му, като долната част се заостря, при което се прави отрез, който да съвпада с този на подложката. Зарязаната част на калема трябва да възседне прерязаната подложка. Така поставен, калемът се превързва и се замазва мехлем /Фиг. 9/.


    Присаждане под кора. По този начи се присаждат подложки, които също са значително по –дебели от присадника и когато сокодвижението е започнало, т. е. когато кората вече се отделя лесно от дървесината. Подложката се прерязва и се заглажда много добре. Калемът се приготвя, като за присаждане на седло, или се прави дълъг отрез. Кората в горния край на подложката се срязва надлъжно, приповдига се леко и калемът се втиква под нея /Фиг. 10 /.След това се прави превързване и замазване с мехлем.

  7. #27
    Регистрация
    Jan 2009
    Място
    Кюстендил
    Публикации
    174
    Точки (при гласуване)
    6

    По подразбиране До: Присаждане (ашладисване)

    Това е към горенаписаното-фигури 7,8 и 9
    Прикачени картинки Прикачени картинки

  8. #28
    Регистрация
    Jan 2009
    Място
    Кюстендил
    Публикации
    174
    Точки (при гласуване)
    6

    По подразбиране До: Присаждане (ашладисване)

    Мостово присаждане. Това присаждане се прилага, когато по ствола на овощните дървета са причинени големи рани /от измръзване, гризачи, механични повреди и други/, които не могат да зарастнат. Най-често при такива дървета водо- и храноснабдяването е нарушено и те загниват. Мостовото присаждане на такива рани се прави, когато има добро сокодвижение и когато кората лесно се отделя от дървесината. Раната се зачиства от остатъци на изсъхналата кора и други части до здравата и свежа кора и се замазва с овощарски мехлем. От долния край на раната се прави един Т-образен срез, а на горният й край – подобен срез, но обърнат. Калемът се реже малко по-дълго от разстоянието между двата среза и на двата му края се правят коси отрези /както при копулацията/ с дължина около 3,5-4,0см. Краищата на калема се втикват в направените Т-образни срезове под и над нараненото място. След поставяне на калема се извършва превръзване и замазване с овощарски крем /фиг.11,а/. Когато раната е много голяма /понякога обхваща целият ствол/ поставят се по два калема и повече. В случаите, когато стволът е повреден ниско до земята, мостовото присаждане може да се направи с вкоренени подложкови растения. Подложката /1-2 броя, съобразно с раната и възрастта на растението/ се засажда близо до дъървото срещу направеното място на ствола. На горния край на подложката се прави кос срез и се втиква в Т-образния нарез в кората, над нараненото място на ствола /фиг.11-б/. И тук при голяма рана и по-възрастно, силно дърво трябва да се сложат повече от една подложка.


    Присаждане на пъпка /окулиране/, /фиг.12/. Този начин е най-разпространеният при производството на присадени овощни дръвчета. Той се използва най-често за производство на присаден овощен посадъчен материал.

    Присаждане на прозорче. Този начин се прилага изключително при производството на присадени орехови дръвчета. Окулирането на прозорче при ореха, за разлика от другите овощни видове, се извършва с двоен нож. С него най-напред се отделя кората на подложката под формата на прозорче /правоъгълен отвор/, след това също чрез двойният нож се изрязва щитчето от калема. Сдвойният нож се определя дължината на щитчето – 3 см, а с овощарския нож присаждачът си помага да отдели изцяло щитчето от калема и да направи прозорчето на подложката. Щитчето трябва да се отделя бързо, внимателно и без дървесина, като обезателно се запази растежният конус на пъпката към него. Щитчето трябва да бъде 2-3 мм по-тясно от прозорчето, с оглед да се осигури луфт от двете му страни по 1-1,5мм/фиг.13/. След слагането на щитчето се извършва плътно и стегнато превързване с рафия или с друга подходяща полиестерна превръзка .
    Прикачени картинки Прикачени картинки

  9. #29
    Регистрация
    Jan 2009
    Място
    Кюстендил
    Публикации
    174
    Точки (при гласуване)
    6

    По подразбиране До: Присаждане (ашладисване)

    Приготовление и използване на овощарски мехлем

    Овощарският мехлем се използва най-вече за замазване на раните при присаждането на калем. Използват се различни видове калеми или замазки, които биват в меко или в твърдо състояние.
    Мекият мехлем се приготвя от четри части смола /чам сакъз/, две части пчелен восък и една част животинска мас / за предпочитане е говежда лой/ или от десет части смола, 1,5 части пчелен восък и 0,25 части ленено масло. Твърдият мехлем се приготвя от седем части смола, две части пчелен восък и една част лой. При употребата на твърдият мехлем е необходимо размекването му чрез затопляне в съд с вода /водна баня/.От изветстно време в много страни за замазка при присаждането на калем се използва асфалт или смес от аслвалт и говежда лой в съотношение 1:0,2 /на един килограм асфалт се прибавят 0,2 кг лой/. Асфалтът или сместа асфалт –лой се използва след нагряване до време. Намазването им става с четка на тънък слой, който много бързо истива, без да уврежда кората и дървесината.

  10. #30
    Регистрация
    Aug 2005
    Място
    Панагюрище
    Публикации
    6,999
    Точки (при гласуване)
    27

    По подразбиране До: Присаждане (ашладисване)

    След около 3 месеца битка за живот, по-силният калем избута по-слабия. Нищо, че са братчета, също както в гнездото остава по-силното пиле. Стъблото му вече е дебело почти колкото дивата подложка. Щъкащите мравки, които се забелязват, са признак че някъде горе по връхчетата има листни въшки, които мравките "доят" и защитават. Обаче от мен не успяха да ги защитят, защото ги напръсках и всичките измряха вкупом. Sorry! Няма измислен начин за разделно избиване
    Снимките са големшки, но не ми се вярва някой да ползва по-малка резолюция по хоризинтала от 1024 dpi




  11. #31
    Регистрация
    Jan 2009
    Място
    Кюстендил
    Публикации
    174
    Точки (при гласуване)
    6

    По подразбиране До: Присаждане (ашладисване)

    Двойно окулиране при производството на дръвчета с междинник.
    При крушовите сортове, които нямат афинитет непосредствено с дюлята и когато при някои от другите овощни видове се цели да се получават слабо растящи, малки и бързо встъпващи в плододаване дръвчета, се прилага междинниковото присаждане. Познати са два основни начина на окулиране на междинник. Първият се състои в едновременно поставяне на междинник /сорт/ с добро срастване на подложката и отглеждания сорт /без срастване на подложката/, т.е. слага се двоен щит – долният без пъпка, а горният с пъпка.
    Вторият се състои в това, когато отделно се слага сортът-междинник, а на израстлия междинников летораст след това се присажда размножавания сорт.
    При първия основен начин се прилагат два метода – на Никулин и на Гарнер /фиг.14/
    При метода на Нкулин /фиг.14,а/ двете щитчета се долепват така, че да съвпадат камбиалните им пластове и се поставят едновременно в направеният Т-образен нарез на подложката. Методът на Гарнер /фиг.14, б/ се състои в следното: щитчето на междинника е по-късо от това на размножавания сорт- присадник. Междинниковото щитче се поставя в долния край на Т-образния нарез и над него се поставя щитчето с пъпката на размножавания сорт /горния край на междинника се застъпва от долния край на сорта – присадник/.
    При втория основен начин също има няколко метода: чрез окулиране на междинника в питомник първа година, чрез окулирането му в клоновия маточник или семенилище и чрез едновременното окулиране върху подложката на междинника и сорта –присадник с калем и на маса по метода на обикновена или подобрена копулация през ранно пролетния период. От трите метода за икономически най-ефективен се смята този, при който междинникът се присажда в клоновия маточник или семенилището, тъй като при него производството на дръвчета с междинник става пак за две години. Този начин е по-сигурен и поради това, че при него се прилага обикновения начин на окулиране, както на междинника, така и на сорта –присадник. Той има и това предимство, особено пред методите на Никулин и Гарнер, че при него от междинника се оставя част, дълга около 12-15 см, която по-добре влияе съобразно на преследваната цел. Този метод се състои в следното: сортът или подложката междинник се окулират върху израстващите издънки в клоновия маточник или семенилището. Подложките с окулираните междинникови пъпки наесен се изрязват от главините и при възможност веднага се засаждат в питомник първа година. На следващата година през лятото върху междинниковия летораст на около 15 см от мястото на израстването му се окулира сортът –рисадник.
    Прикачени картинки Прикачени картинки

  12. #32
    Регистрация
    Jan 2009
    Място
    Кюстендил
    Публикации
    174
    Точки (при гласуване)
    6

    По подразбиране До: Присаждане (ашладисване)

    Едно практично предложение за малък двор
    Прилагам снимки- в дървото са присадени над десет вида круши, няма да ги характеризирам като сортове, само като ранни, средни и късни.На снимката се виждат присадките, тяхната големина и различните сортове. Всеки може да експериментира и с други овощни видове.
    Прикачени картинки Прикачени картинки

  13. #33
    Регистрация
    Jan 2009
    Място
    Кюстендил
    Публикации
    174
    Точки (при гласуване)
    6

    По подразбиране До: Присаждане (ашладисване)

    Време за засаждане на подложките
    Подложките се засаждат в питомника първата година през есента или рано пролет. Есенното засаждане дава по-добри резултати. Пролетното засаждане трябва да става много рано, още в първите 15 дни, след като е възможна обработка на почвата.

    Подготовка и засаждане на подложките. Непосредствено преди засаждането сортирани и съхранени подложки се преглеждат отново. В питомника първа година се засаждат само здравите и първокласни подложки. Преди засаждането на подложките се извършва резитба на надземната част и на корените. Главният корен се реже на около 18см от кореновата шийка, а страничните на около 2-3 см от основата.
    При клоновите подложки подготовката се изразява в съкращаване на коренчетата на 2-3см, в изрязване из основа на предивременните клончета / тръни/ и в съкращаване на подложките, които се оставят около 40-45 см дълги. Подложките в питомника се засаждат при разстояние за семковите, костилковите и бадема 80/20-25 см, а при черупковите /без бадема и лешника/ - 100/30-35см. При пролетно засаждане трябва веднага да се извърши и поливане. След засаждането на подложките, независимо дали е извършено през есента или пролетта, особено в засушливите райони, се препоръчва загърлянето им на около 10 см.

  14. #34
    Регистрация
    Sep 2008
    Място
    Троян-Пловдив-Лондон
    Публикации
    1,064
    Точки (при гласуване)
    0

    По подразбиране До: Присаждане (ашладисване)

    Ашладисах сливата ...............!!!!Как да го преведа ????

  15. #35
    Регистрация
    May 2008
    Място
    гр.Перник
    Публикации
    350
    Точки (при гласуване)
    7

    По подразбиране До: Присаждане (ашладисване)

    ашладисвам = облагородявам

    За калемите нищо не казвате! От коя част на дървото се събират и кога? Каква дължина трябва да имат събраните клончета за калеми?
    Последно редактиран от vanka.ta ; 05-03-10 в 18:21
    Спорът ражда истината, а нуждата - изобретението!

    Ако тръгнеш след муха, непременно ще стигнеш до л:confused:йно!:oops: /партийна поговорка/

  16. #36
    Регистрация
    Sep 2009
    Място
    априлци
    Публикации
    384
    Точки (при гласуване)
    6

    По подразбиране До: Присаждане (ашладисване)

    Цитат Мнение на Паджеровод Преглед на публикациите
    Разправят, че трябвало да имаш лека ръка, за да го можеш...
    Аз имам доста опити - и успешни, и неуспешни през последните години. Повече все пак са успешните.

    Днес, на връх Великден документирах последната ми успешна "генна модификация" - превръщане на дива слива в кайсия:
    Извинявайте че със закъснение пиша но просто не видях темата,та да си дойда на думата.Колега с този найлон,който овиваш присадката не се ли спарва?И да питам друго трябвали преди да се присажда един калем ножката,с която присаждам да е изкисната в спирт или друго спиртно вещество.Аз кото присаждам ги мажа с една паста, приготвена ми от едни човек(няма да споменавам имена)и неможа да се хване нищо.Но сега вече по Агромагазините всичко има.

    п.п Можели някой да качи снимки да се види как е работа,за да може да видят и хората,които не са пресаждали.Моерси предварително!!!
    [SIGPIC][/SIGPIC]Марин Илчев

  17. #37
    Регистрация
    Aug 2005
    Място
    Панагюрище
    Публикации
    6,999
    Точки (при гласуване)
    27

    По подразбиране До: Присаждане (ашладисване)

    Цитат Мнение на Паджеровод Преглед на публикациите
    Нямало да стане, а то взе, че тръгна
    Ъъ... не тръгна тази, която бях писал, а другата, която бях... отписал
    Тази снимка е от миналата пролет, когато се похвалих, че е тръгнала, а долу, прикачената е от сега


    П.п.
    Сега видях поста на Марин Илчев
    Колега с този найлон,който овиваш присадката не се ли спарва?И да питам друго трябвали преди да се присажда един калем ножката,с която присаждам да е изкисната в спирт или друго спиртно вещество.Аз кото присаждам ги мажа с една паста, приготвена ми от едни човек(няма да споменавам имена)и неможа да се хване нищо.Но сега вече по Агромагазините всичко има.

    п.п Можели някой да качи снимки да се види как е работа,за да може да видят и хората,които не са пресаждали.Моерси предварително!!!
    Под найлона се спарва след като тръгне сокодвижението, да, но след като четох милион рецепти за "мазило" не повярвах на никоя и си карам с найлон
    Сравнително успешно.
    Прикачени картинки Прикачени картинки
    Последно редактиран от Паджеровод ; 05-03-10 в 19:17

  18. #38
    Регистрация
    Jan 2009
    Място
    Кюстендил
    Публикации
    174
    Точки (при гласуване)
    6

    По подразбиране До: Присаждане (ашладисване)

    Грижа за подложките. Най-същественото за засадените в питомника подложки е да се получи възможно най-висок процент прихващане и много добро развитие през вегетационния период, за да се извърши успешно присаждане. Извършва се редовна обработка на почвата, за да се поддържа тя рохкава и чиста от плевели. Напояването се извършва само при нужда. Води се системна борба срещу листните въшки, миниращите молци, кафявите листни петна по крушата и струпясването по ябълката и крушата.

    Беритба и пренасяне на калемите и избор на пъпките за окулиране.
    Калемите за вземане на пъпки при окулирането се събират от ненапълно вдървесинели леторасти, след като се приключи силният растеж и се е оформила връхната пъпка. Такова състояние на летораста се смята за сигурно указание, че той е годен за калем, т.е. че е добре узрял. Като признак за достатъчна зрялост на летораста се смята още и пръщенето, и по-лесното счупване при превиване. Освен това леторастът трябва да е достатъчно дебел /4-6мм/, за да може да се извади щитче с пъпка, което да има достатъчна площ да прилепне до подложката. Леторастите за калеми е добре да се събират в деня на окулирането или не повече от едно денонощие по-рано. Най-подходящото време за събиране на калемите е сутрин и късно в следобедните часове на деня, когато леторастите са в свежо състояние.

    Проверка на прихващането. Около две седмици след окулирането се прави проверка за установяване прихващането на пъпките. Прихванатите пъпки могат да се познаят по следните признаци: щитчето и пъпката са свежи, листата, дръжката е паднала или опадва при леко допиране. При неприхванатите пъпки листните дръжки се крепят здраво към щитчето, което е засъхнало. С проверка на прихващането на пъпките се преглеждат и превръзките. Всички подложки със засъхнали щитчета се маркират за по-лесно откриване при повторно окулиране. Повторното окулиране се извършва веднага и със съответния сорт, с който е извършено първото присаждане.

  19. #39
    Регистрация
    Jan 2009
    Място
    Кюстендил
    Публикации
    174
    Точки (при гласуване)
    6

    По подразбиране До: Присаждане (ашладисване)

    Присаждане на бадем
    Бадемът се размножава чрез окулиране на желания сорт върху семенни подложки. Окулирането се извършва най-че*сто през лятото на спяща пъпка, но може и през пролетта на будна пъпка. Бадемовите сортове може да се присаждат върху обикновен ба*дем, прасковено-бадемови хибридни растения и върху прасковени.
    Обикновен бадем е най-добрата подложка за бадемовите сортове. Има много добра съвместимост с тях и понася добре недостига на влага през летните месеци. Семена за производство на подложки може да се добиват от обикнове*ния бадем и от горчиви, и от сладки бадемови плодове.
    Прасковата е слабо растяща подложка за бадемо*вите сортове. Понася както недостига, така и временния излишък на почвена влага.
    Върху подложка праскова бадемовите дървета са 2—3 пъти по-малко дълголетни, отколкото върху подложка бадем.
    Прасковено-бадемов хибрид е перспективна подложка за бадемовите сортове, защото срастването меж*ду подложката и присадника е отлично и е сравнително устойчива.
    Кайсия, джанка и трънкосливата не са добри подложки за бадема поради несъвместимост.

  20. #40
    Регистрация
    Jan 2009
    Място
    Кюстендил
    Публикации
    174
    Точки (при гласуване)
    6

    По подразбиране До: Присаждане (ашладисване)

    Присаждане на лимон
    Сортовете лимони се размножават обикновено чрез окулиране, но може да се размножават и чрез вкореняване на резници и въздушни отводи. Размножаването чрез семена се използува в практиката само за производство на подложки и за създаване на нови лимонови сортове.
    Установено е, че при съдово отглеждане на лимони в стайни условия, където температурата през зимните месеци е над 12°С, най-подходяща подложка е лимонът. Това се обяснява с много добрата съвместимост между подложката и присадника и еднаквите темпове на растеж на двата компонента.
    Семената за получаване на подложки трябва да се изваждат от нормално развити и добре узрели плодове.
    Те може да се засеят веднага след изваждането им от плодовете или да се стратифицират във влажен пясък при температура 8—10°С.
    Когато броят на семената е малък, те се засяват в саксии или сандъчета. На дъното на съда се оставят отвори за дренаж, над който се поставят парчета от керемида така, че да не бъде затворен плътно отворът. Върху тях се поставя слой едър пясък, а върху него се насипва смес от чимова почва, добре угнил оборски тор и промит речен пясък. Върху пясъка се нареждат семената и се покриват с 2—3 см пясък.
    Семената поникват след около 30 дни, ако се поддържа температура 18—20° С и влага около 80%.
    Когато младите семеначета образуват 2—3 листчета, те се разсаждат в отделни съдове. Грижите за разсадените растения през първите дни се състоят в осигуряване на шарена сянка и навременна поливка.
    Подложките са годни за окулиране, когато стъблата в основата са дебели колкото молив (6—8 мм).
    Калеми за присаждане трябва да се вземат от прираст, който е образуван през първия растежен период, а пъпките за окулиране се избират само от средната част на калема. Присаждането на лимона е най-добре да стане през пролетта или през есента. В първия случай присадената пъпка започва да расте през същия вегетационен период, а при втория случай — през пролетта на следната година.
    Техниката на окулиране на лимона не се отличава от техниката на окулиране на листопадните овощни видове. За да „тръгне" пъпката в растеж, подложката се съкращава на 25—30 см над нея. При пролетно присаждане това се извършва след снемане на превръзката, т. е. около три седмици след окулирането, а при есенно — през пролетта на следващата година.
    Последно редактиран от skandi66 ; 16-03-10 в 22:59

Страница 2 от 11 ПървиПърви 123456 ... ПоследенПоследен

Сходни теми

  1. Отговори: 206
    Последно мнение: 07-01-13, 07:30
  2. Нож за присаждане на орехи
    От mahalebka във форум Агрономия и животновъдство
    Отговори: 8
    Последно мнение: 08-06-12, 09:23
  3. Присаждане на турбо
    От VARIO във форум MERCEDES
    Отговори: 0
    Последно мнение: 21-02-08, 11:55
  4. Отговори: 21
    Последно мнение: 17-02-08, 17:12
  5. Присаждане на скорости...???
    От Даниел Туйков във форум 2-Тактови
    Отговори: 16
    Последно мнение: 21-06-06, 23:49

Правила за публикация

  • Вие не можете да публикувате нови теми
  • Вие не мжоете да отговаряте в теми
  • Вие не можете да добавяте прикачени файлове
  • Вие не можете да редактирате собствените публикации
  •