Паразитната мощност и нейната циркулация могат да възникнат на автомобил с повишена проходимост без междуосов диференциал(например,ГАЗ 69,УАЗ 469,Сузуки Самурай,и др.). Причината ,когато техните колела изминават различен път,което означава че имат различна линейна скорост.Това произлиза отнеравномерни радиуси на колелата (от различно вътрешно налягане в гумите,разлика във вертикално натоварване и износване на протектора),при завой или при движение на едно от колелата при неравност.За да се уравновеси ъгловата скорост,колелата трябва да приплъзнат или пробоксуват.Така когато две ,твърдо свързани помежду си колела,изминат един и същ път (правят еднакви обороти),то колелата с по-голям радиус пробуксуват,а с малък радиус се приплъзват.Ето защо на приплъзващото се колело възниква касателна реакция,направление срещу движението, а буксуващото -по посока на движението.
На рисунката: автомобил от типа 4х4 на който между мостовете няма диференциал.Когато радиусите на предните и задните колела не са еднакви(r1>r2),то касателната реакция х1 на големите предни колела е положителна в направлението.Следователно предните колела се явяват водещи.На колелата с малък радиус реакцията х2 е отрицателна,тези колела спират(приплъзват).Част от мощноста на предните колела се предава через рамата на автомобила и преодолява съпротивлението,създавано от задните колела.Така мощноста предавана на приплъзващите колела в реакция с пътя ,циркулира по тънкия контур: от задните (приплъзващи)колела чрез трансмисията на водещите колела ,а от там през рамата обратно на задните.
Тази мощност не може да бъде използвана за преодоляване на вътрешното съпротивление и се явява паразитна.
За да се прекрати нейната циркулация,се монтира междуосов диференциал като при ВАЗ-2121 Нива.Благодарение на него всички колела се въртят със скорост ,съответстваща на тяхното движение без приплъзване и боксуване.
На рисунката: автомобил от типа 4х4 на който между мостовете няма диференциал.Когато радиусите на предните и задните колела не са еднакви(r1>r2),то касателната реакция х1 на големите предни колела е положителна в направлението.Следователно предните колела се явяват водещи.На колелата с малък радиус реакцията х2 е отрицателна,тези колела спират(приплъзват).Част от мощноста на предните колела се предава через рамата на автомобила и преодолява съпротивлението,създавано от задните колела.Така мощноста предавана на приплъзващите колела в реакция с пътя ,циркулира по тънкия контур: от задните (приплъзващи)колела чрез трансмисията на водещите колела ,а от там през рамата обратно на задните.
Тази мощност не може да бъде използвана за преодоляване на вътрешното съпротивление и се явява паразитна.
За да се прекрати нейната циркулация,се монтира междуосов диференциал като при ВАЗ-2121 Нива.Благодарение на него всички колела се въртят със скорост ,съответстваща на тяхното движение без приплъзване и боксуване.
Коментар