Купува си човек акумулатор. На етикета пише някакви ампер-часове (обикновено се уточнява и при какви условия важат) и човек си прави сметка с тях. Мъдрият човек слага резерви - щото не се знае то. Резервите помагат.
Да се измери реалното количество енергия (или електрически заряд) съхранено в акумулатора с прости прибори (съпротивление, волтметър, амперметър) е досадна, времеядна и сложна работа и хората рядко се захващат. Всъщност е задача за интегриране. Съществуват електронни прибори, които да свършат повечето работа, но те пък - скъпи и капризни. Наричат се кулометри. Кулон е базовата единица за електрически заряд, ампер-секунда. Понеже единицата е малка за практически цели, ползваме ампер-часове.
Аз обаче попаднах на Xantrex LinkLite - волтметър, амперметър и кулометър в едно, корпус като за флота, а софтуерчето вътре е написано специално за борба с батерии. Направо си показва състоянието на батерията в проценти на зареденост или брой амперчасове. Струва колкото средна ръка 100Ач акумулатор. Изнудих NIKSD да ми изпрати едно и преди да го завинтя на Ужаската, реших да преслушам батерийките на автопарка. И чудесата почнаха:
1. Батерия Банер, тягова, с течен електролит, на година и половина прекарана лентяйски в УАЗа. Вярно, от време на време имаше зор с лебедката, но нито лебедката е мощна, нито съм теглил с нея до омаляване.
На етикета - 100Ач при 20-часов режим, 75Ач - при 5-часов. Я да види дедо поп?
На кулометъра - 78Ач в режим, малко по-лек от 20-часовия. При по-голям ток - съответно по-малко, при режим около 5-часовия резултатът е около 60Ач.
2. Батерия Банер уни-бул (стартерна от висок клас) на 1 месец, отслужен в Туингото главно пред блока. 39 вместо 47 амперчаса.
3. Батерия Банер (най-калпазанската стартерна) на около 2 години в другото Туинго - мммм, 36 вместо 44 амперчаса.
Дотук - 1 и 2 са 20% надолу, 3 е с 10% надолу при положение че е най-стара и най-нисък клас. Интересно. Кратка сверка с други измерителни прибори (амперметър, часовник) показва че приборчето си измерва съвсем приемливо и разликата спрямо етикета се пише на сметката на батериите.
Това, че на трите коли батериите са Банер е случайност. На четвъртата (Еспас) е стартерен Gigawatt 60Ач, но не му е дошъл редът. Според предишния собственик - купен и отседял в колата 5-6 месеца без да е свързан. Тия дни ще го чуем и него.
Снимки от тестовата установка и методика на измерването - евентуално утре. Като остане време да монтирам уреда на УАЗа, ще има и измервания в "лебедкови" и "стартерни" режими (товар 50-150 ампера).
Някой скоро да си купува акумулатор, да го измерим като нов? Търговец или производител да предостави тестов екземпляр? Някой, какъвто и да е АГМ акумулатор, че нещо ги хвалят за големи токове?
Да се измери реалното количество енергия (или електрически заряд) съхранено в акумулатора с прости прибори (съпротивление, волтметър, амперметър) е досадна, времеядна и сложна работа и хората рядко се захващат. Всъщност е задача за интегриране. Съществуват електронни прибори, които да свършат повечето работа, но те пък - скъпи и капризни. Наричат се кулометри. Кулон е базовата единица за електрически заряд, ампер-секунда. Понеже единицата е малка за практически цели, ползваме ампер-часове.
Аз обаче попаднах на Xantrex LinkLite - волтметър, амперметър и кулометър в едно, корпус като за флота, а софтуерчето вътре е написано специално за борба с батерии. Направо си показва състоянието на батерията в проценти на зареденост или брой амперчасове. Струва колкото средна ръка 100Ач акумулатор. Изнудих NIKSD да ми изпрати едно и преди да го завинтя на Ужаската, реших да преслушам батерийките на автопарка. И чудесата почнаха:
1. Батерия Банер, тягова, с течен електролит, на година и половина прекарана лентяйски в УАЗа. Вярно, от време на време имаше зор с лебедката, но нито лебедката е мощна, нито съм теглил с нея до омаляване.
На етикета - 100Ач при 20-часов режим, 75Ач - при 5-часов. Я да види дедо поп?
На кулометъра - 78Ач в режим, малко по-лек от 20-часовия. При по-голям ток - съответно по-малко, при режим около 5-часовия резултатът е около 60Ач.
2. Батерия Банер уни-бул (стартерна от висок клас) на 1 месец, отслужен в Туингото главно пред блока. 39 вместо 47 амперчаса.
3. Батерия Банер (най-калпазанската стартерна) на около 2 години в другото Туинго - мммм, 36 вместо 44 амперчаса.
Дотук - 1 и 2 са 20% надолу, 3 е с 10% надолу при положение че е най-стара и най-нисък клас. Интересно. Кратка сверка с други измерителни прибори (амперметър, часовник) показва че приборчето си измерва съвсем приемливо и разликата спрямо етикета се пише на сметката на батериите.
Това, че на трите коли батериите са Банер е случайност. На четвъртата (Еспас) е стартерен Gigawatt 60Ач, но не му е дошъл редът. Според предишния собственик - купен и отседял в колата 5-6 месеца без да е свързан. Тия дни ще го чуем и него.
Снимки от тестовата установка и методика на измерването - евентуално утре. Като остане време да монтирам уреда на УАЗа, ще има и измервания в "лебедкови" и "стартерни" режими (товар 50-150 ампера).
Някой скоро да си купува акумулатор, да го измерим като нов? Търговец или производител да предостави тестов екземпляр? Някой, какъвто и да е АГМ акумулатор, че нещо ги хвалят за големи токове?
Коментар