Искам да споделя с вас извадки от една книжка, писана през 1886-1894г.
„ПО НЯКОЛКО ДУМИ”
/ЗА ЗАНАЯТИТЕ, БИЛКАРСТВОТО И ПОВЕРИЯТА НА БЪЛГАРСКИЯ НАРОД/
от ЦАНИ ГИНЧЕВ
Като начало, макар и пристрастно (вече ми излезе име) започваме с откъс от главата "Няколко думи за гюла и за другите наши земеделчески и градински растения" и по специално темата за гроздето и виното :
За следната случка се споменава по-горе:
/СЛЕДВА/
„ПО НЯКОЛКО ДУМИ”
/ЗА ЗАНАЯТИТЕ, БИЛКАРСТВОТО И ПОВЕРИЯТА НА БЪЛГАРСКИЯ НАРОД/
от ЦАНИ ГИНЧЕВ
Като начало, макар и пристрастно (вече ми излезе име) започваме с откъс от главата "Няколко думи за гюла и за другите наши земеделчески и градински растения" и по специално темата за гроздето и виното :
...Нашата търговия и занаяти са вече убити, търговците ни са почти мисити, да не кажем повече, на фабрикантите и европейските капиталисти евреи и са може да се каже непоробени роби. Лозята ни, хубавия ни доход ще ги убият пивоварите, които вече се загнездват у нас мълчишката и нашата нещастна интелигенция намерва вече удоволствие и си приучва вкуса на ичумяната чорба, а златото и среброто изпълзява незабележимо из джебовете й и отива в отечеството на пивовара!
Е, при такива сочни, благородни, прохладителни и хранителни наши растения и плодове, от които стават пития сто пъти по-полезни от горчивата ичумяна чорба, не е ли срам, грях и безумно разорение да употребяваме такова питие, което нуждата е измислила в ония земи, дето благодатната божия ръка, която спуща у нас, там не дава ни дини, ни круши, ни череши, ни зарзали, ни праскови, ни сливи, а никак и не показва благодатното божествено грозде, което може да се каже възкресява чоловеческия организъм и съживляющето му вино вдъхва най-полезната енергия на человеческия дух! Ако не е било това вино, положително може да се каже, че българинът не би имал тоя дух, тая енергия и тая проницателна способност, ако не се е ползувал от това лекарство и подкрепа в тежките си работи и трудове, с които трудове той е можал да изплаща тежките и несносни данъци на завоевателя си пет века наред и да просъществува и уцелей и до днес тъй здрав и бодър. И освен туй още може да се каже, чи виното е помогнало на нашия народ да може повече да се развъжда при сичките несгоди, мъки и смъртоностностни на децата, които са били от медицинска страна без никаква помощ, оставени само на ръцете и грижата на самата природа! И до днес народът се храни и цери с вино, кога истине, или се предига от някоя болест. Знайте ли колко полза е принесло виното във физическия труд? Неговия благодействующ сок не отива напрано: той работи заедно в целия человечески организъм и дух!
Това може всеки да го узнае като направи наблюдение над себя си във физическо и морално отношение. Аз мисле, че тия народи, които по нужда, по немание лозя употребяват пиво и различни портери, ако биха имали като нас лозя, те не биха и погледнали на тая горчива, подчервена с горена захар кладенчова вода.
Ами че те нали на най-богатите си и разкошни трапези пият виното за разкош и се считет честити. И освен туй гледайте ги у нас, те повечето вино пият, а не пиво; те предпочитат виното от пивото, а ний се трудим наопъки да правим!.... И който се е заселил вече у нас той най-напред гледа да си купи лозе и се счита честит, че станал стопанин на такова благородно растение.
А че защо да не обърнем и ний най-присърцно внимание и радение на този плод, от когото става и св. Причастие, и на когото пръчката, щом се разлисти, земва да ни храни: листата, ластаря, ягоридите, гроздето ядем; виното пием; от мъстта правим различни маджуни, сладки работи, шурпии и гроздяница; от пръщините – ракия, храним си добитъка, вадим тор за лозята и нивите; от кала варим каляна ракия, а прохладителната му тригия употребяваме за подкиселяване на ястията си, за цяр, за боя и за чистене на сребърните и златните неща; а от киселото вино правим винен оццет за сякакви туршии и за цяр. Е кажете ми има ли по-ползовито и по-благодарно растение у нашия климат от лозата? А ний от ден на ден се увличаме от заразата и захващаме да пием пиво, като проповядваме, че на публични места било уж срамота да се пие вино. А не знайме, че пивото със своя лупулин и с другите тайно вмесени непознати нам добавки почти няма химически контрол, че то колкото храни, повече поврежда стомаха.... но нали е мода. МОдата казват не гледа сгода и карат коня!...
Е, при такива сочни, благородни, прохладителни и хранителни наши растения и плодове, от които стават пития сто пъти по-полезни от горчивата ичумяна чорба, не е ли срам, грях и безумно разорение да употребяваме такова питие, което нуждата е измислила в ония земи, дето благодатната божия ръка, която спуща у нас, там не дава ни дини, ни круши, ни череши, ни зарзали, ни праскови, ни сливи, а никак и не показва благодатното божествено грозде, което може да се каже възкресява чоловеческия организъм и съживляющето му вино вдъхва най-полезната енергия на человеческия дух! Ако не е било това вино, положително може да се каже, че българинът не би имал тоя дух, тая енергия и тая проницателна способност, ако не се е ползувал от това лекарство и подкрепа в тежките си работи и трудове, с които трудове той е можал да изплаща тежките и несносни данъци на завоевателя си пет века наред и да просъществува и уцелей и до днес тъй здрав и бодър. И освен туй още може да се каже, чи виното е помогнало на нашия народ да може повече да се развъжда при сичките несгоди, мъки и смъртоностностни на децата, които са били от медицинска страна без никаква помощ, оставени само на ръцете и грижата на самата природа! И до днес народът се храни и цери с вино, кога истине, или се предига от някоя болест. Знайте ли колко полза е принесло виното във физическия труд? Неговия благодействующ сок не отива напрано: той работи заедно в целия человечески организъм и дух!
Това може всеки да го узнае като направи наблюдение над себя си във физическо и морално отношение. Аз мисле, че тия народи, които по нужда, по немание лозя употребяват пиво и различни портери, ако биха имали като нас лозя, те не биха и погледнали на тая горчива, подчервена с горена захар кладенчова вода.
Ами че те нали на най-богатите си и разкошни трапези пият виното за разкош и се считет честити. И освен туй гледайте ги у нас, те повечето вино пият, а не пиво; те предпочитат виното от пивото, а ний се трудим наопъки да правим!.... И който се е заселил вече у нас той най-напред гледа да си купи лозе и се счита честит, че станал стопанин на такова благородно растение.
А че защо да не обърнем и ний най-присърцно внимание и радение на този плод, от когото става и св. Причастие, и на когото пръчката, щом се разлисти, земва да ни храни: листата, ластаря, ягоридите, гроздето ядем; виното пием; от мъстта правим различни маджуни, сладки работи, шурпии и гроздяница; от пръщините – ракия, храним си добитъка, вадим тор за лозята и нивите; от кала варим каляна ракия, а прохладителната му тригия употребяваме за подкиселяване на ястията си, за цяр, за боя и за чистене на сребърните и златните неща; а от киселото вино правим винен оццет за сякакви туршии и за цяр. Е кажете ми има ли по-ползовито и по-благодарно растение у нашия климат от лозата? А ний от ден на ден се увличаме от заразата и захващаме да пием пиво, като проповядваме, че на публични места било уж срамота да се пие вино. А не знайме, че пивото със своя лупулин и с другите тайно вмесени непознати нам добавки почти няма химически контрол, че то колкото храни, повече поврежда стомаха.... но нали е мода. МОдата казват не гледа сгода и карат коня!...
В една публична градина, дето ходят гражданите и гражданките да пият пиво, се случи такова нещо: двама трима души поискаха от продавача да им донесе по една чашка вино, продавачът вместо да им донесе виното във виняни чашки, донесе им едно червено нещо в такива чашки, с които пият пивото и във всяка чашка имаше по една малка лъжичка. Хората извадиха лъжичките и си изпиха питието. Когато попитах продавача защо не им донесъл виното във винени чашки и защо е турил лъжичките, той ми отговори, че той това направил по тяхна заповед, за да си помисли публиката която наоколо им пие все пиво, че им е донесъл шуруп и да не им се смее, че пият вино!... Ето до де сме дошли – да ни е срам с парите си когато иска душата да пием от произведението на нашето отечество?! И при такова настроение мислим да имаме добро бъдеще? Роби, робство ни чака нас и черна сиромашия.... Ами само това ли е? От иглата до парахода, всичко е чуждо у нас, за което сме дали кървав пот!
Коментар