Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Отовишки връх

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Отовишки връх

    Кръстих темата именно на този връх, защото той си беше кулминацията. Не само защото е връх и му отива да е кулминация, ами защото посещението му оправда целия този зор.

    Всичко тръгна от темата http://www.offroad-bulgaria.com/showthread.php?t=1816 или по-точно от колегата Огнян, който ми я показа, колкото да ми откаже да дойде. Само че аз я изчетох внимателно, хвърлих един бегъл поглед на снимките на пътя до въпросния яз. Калин и това, последното ми показа ясно къде ще съм този уикенд. Освен с Огнян се пробвах със зарибяването на още хора, но... безуспешно.

    Петък си тръгнах от работа на обяд, качих се до хижа Планинец на Витоша, да видя братчеда все така ли здраво осолява боба, и се прибрах да обезвъздушавам парното, да отпушвам мивката, да нивелирам лавицата в спалнята и да стягам багажа. Бях решил вече, че няма да е просто посещение на яз. Калин, ами по-амбициозно ще го даваме. Истински туризъм! Със съответните преходи, които бяха добре преценени за възрастовите и тегловните ми възможности. Или поне така си мислех на етапа на планирането.

    Та идеята беше следната. С джипката до яз. Калин и не само до него, ами до където може по-далеч. Оставям я там, нарамвам раницата и с лежерен едночасов преход по нанадолнище съм на хижа Иван Вазов. Там праим астро снимките с основен обект хижата и звездите, които кръжат около нея, ядем, спим и сутринта рано - нов едночасов преход, тоя път може и не толкова лежерен, до Отовишки връх, от където в ранни зори ще снимам 7-те Рилски езера наведнъж! От там - обратно до колата, което пак беше сметнато за един час.

    Разбира се, в последните 2-3 изречения се съдържат доста неточности, които на ниво планиране обаче не бяха отчетени.

    Както и да е, с ясен план в главата се метнах в Пикадили за разни неща и провизии - термос, неща за сандвичи, уиски или коняк (за астро снимките), минерална вода, т.х., цигари - че как иначе в планината!?, и (с въпросителна в списъка) вино. Вино взех, но само за вечерта, реших, че за целите на туризма трябва все пак да се откажа от някои неща заради теглото им. Термос не взех, щото нямаше пък и парите за него отидоха в уискито - оказа се, че в Пикадили има Стратайла (или Стратисла, както му викат там, сигурно, защото на родния за уискито език се пише Strathisla).

    Върнах се вкъщи, направих си сандвичите, след което се изприщих. И температура вдигнах. Дали беше от колегата с грипа, тоя, дето се продрискваш здраво от него, или беше от алергията, която ме преследва на последък всеки път, като хапна нещо малко по-мазно от свински пръжки, не знаех. Но в тоя момент си викам: "Добре, че никой не ми се върза на акъла, че здраво щях да ги издъня!".

    Е, на другата сутрин всичко си беше О.К., изгледах "Д-р Хаус" и каквото интересно имаше по сутрешните програми и към 12 и нещо поех. Голям кеф все пак е, когато не си ангажиран с други хора.

    Времето - прекрасно. Настроението - супер. Нали знаете колко е гот след като ти е било лошо и ти мине! Пътят мина, без да го усетя. Докато се радвах на пътуването и вече бях стигнал разклона за Рилския манастир. От там до село Пастра не е хич много, трябва само да изтърпите цялата дължина на гр. (?) Рила и преди това да не се изкушите да се отбиете до Стобските пирамиди. Да не говорим, че есенно време пътят е и много красив. Не го снимах, защото смятах, и както се оказа - с право, че отивам на много по-красиви места!

    В Пастра - на ляво, по указанията на една табела, която освен това ме уведоми, че след 8 км. пътят вече ще е забранен за МПС. Добрата новина беше, че това неприятно нещо щеше да се случи чак след 8 км., когато щях да мога да се правя на приятно изненадан. След табелата - лудницата. Махнах им, и те ми махаха. А бе, тъжна гледка, въпреки, че не знаех тях ли съжалявам...

    Е, това беше прозаичната част. Малко дълга излезе, де. Почна пътчето, заради което тъгнах и то си заслужаваше! Както беше казал някой колега в цитираната по-горе тема - от началото е есен. И то каква.





    След което пътчето, което е асфалтово или по-скоро бетонно, както се оказа, взе да става с все по-сериозен наклон, но през цялото време с мантинела, която през повечето време приличаше на ограда. Имаше само десетина метра истинска мантинела, но и другата, дето беше като ограда, си беше достатъчно сериозна.

    По едно време се разминах с един Пасат - явно са доста на мода по тоя път. Вътре имаше две момчета и ми се стори,че бяха доста съсредоточени в слизането и в разминаването.

    Малко след това пък се разминах с една лада - човекът от вътре ми махаше, та отворих прозореца. Обясни ми, почти извинително, че бил човека от бариерата. Наложило му се да си слезе по-рано днес, но да съм внимавал, защото нагоре имало лед. Дали съм видял един Пасат. Да, видях го. Момчетата били се качили вчера, с преспиване. Това ми даде някаква увереност, че може да не ми се налага да ползвам колана, който взех на заем от Митето - щом Пасата с уплашените младежи се е качвал до язовир (Калин) и е слязъл обратно без проблеми, значи и аз трябва да мога.

    Минах и през бариерата. Тя е до нещо, което според мен е един от ВЕЦ-овете, изградени на яз. Калин. Може и да се казва ВЕЦ Калин например. След това пътят продължи нагоре, като взе да става по-стръмен и да си е все така тесен. Разминаването по тоя път не е шега работа, ако не съм го споменал вече.



    Стигнах под стената на яз. Калин, където се опасявах, че ще ми се наложи да оставя колата. Даже и не спрях, продължих нагоре. По пътя започнаха да се появяват преспи, но се караше съвсем спокойно. На места за сигурност включих двойното, но нямаше проблеми.

    Яз. Калин се оказа много красив, както се и очакваше.



    И тука установих първия си фото-гаф, който бях сътворил. Падна ми батерията изневиделица и се оказа, че съм забравил другите две. При подготовката сутринта в последния момент смених раниците, преместих всичко в новата, но явно съм забравил батериите. И дистанционното за фотоапарата, както се оказа по-късно.

    Нищо. поне носех зарядно и щях да си заредя в хижата най-калпавата батерия от трите, които имам. Стига да имаше ток в хижата...

    Малко след това стигнах Винчето, опитах да продължа по пътя след него, но веднага стана ясно, че няма да стане. На първия завой след Винчето имаше два метра преспа, твърда като камък почти. А бе, ако отбов Черешка беше с мене, със сигурност щяхме да минем! Е, или поне да опитаме.

    Върнах на заден, като за комфорт включих бавните - не ми се искаше по невнимание да се окажа с едното задно колело над урвата, която води директно в язовир Карагьол. При повече късмет при това упражнение човек може да се спусне и по останалата от времето на строежа на тия язовири почти отвесна ЖП линия.

    Паркирах на билото до Винчето и с това приключи моторизираната част от приключението...
    "The only regret I will have in dying is if it is not for love."
    Gabriel Garcia Mаrquez

  • #2
    От: Отовишки връх

    С тия язовири - Калин и Карагьол и всичките пътища и други съоръжения около тях историята е много интересна. Колегата binky ми помогна да се информирам по въпроса - http://www.bg-tourinfo.com/kalin.htm. На кратко, язовирите са част от хидроенергийната каскада ВЕЦ Група Рила, която е строена в периода 1925 - 1952. През капиталистическата част от този период строител, собственик и т.н. е било Гранитоид АД. Освен двата язовира, които освен всичко са свързани помежду си с подземен канал, в групата влизат и ВЕЦ Пастра е построен през 1925 година, впоследствие са построени ВЕЦ Рила, ВЕЦ Каменица и ПАВЕЦ Калин. Не разбрах с яз. Мали Калин какъв е случаят, но ако прочета още веднъж статията, ще разбера.

    Покрай строителството са изградени страхотни за времето си транспортни съоръжения, като воден бремзберг с дължина на релсовия път 1200 метра, електрически хаспел с товароподемност 5 тона и дължина на релсовия път 420 метра, гравитачни бремзберги, малки електрически хаспели, А-кранове с електрически лебедки, плаваща помпена станция (това не е транспортно) и транспортни ленти. Относно бремзбергите и други технически подробности по тия съоръжения си прочетете статията от посочения по-горе линк.

    И друго много ми хареса от тая статия. По повод на ентусиазма и смелостта на Гранитоид АД и приемствеността след "революцията" прочетох следното разсъждение:

    "И все пак язовирът е построен с общите усилия на много хора - освен да ограбва частна собственост и да изпраща по лагери, Народната власт е успяла да осъществи и някои градивни неща. Друг е въпросът, че в началото социализмът е сторен от хора, расли и изграждали се като личности по времето на капитализма. Впоследствие капитализмът след 1989 г. се гради от хора, родени по времето на социализма и резултатите са налице в момента."

    Та от тия места започна разходката ми, която ей сега ще разкажа.
    "The only regret I will have in dying is if it is not for love."
    Gabriel Garcia Mаrquez

    Коментар


    • #3
      От: Отовишки връх

      И тъй, оставих колата на Винчето, метнах раницата на гърба и поех към хижа Иван Вазов. Тази част от плана определено беше правилно преценена - лека и приятна разходка, около час и 15 минути. Хижата се вижда през повечето време, няма как да се объркаш. Пък и пътеката е маркирана. Минава се покрай Карагьол, то всъщност до там си е път, само че с много преспи по него. След това - покрай Калинините езера, които са точно зад двата върха, наречени Калините.

      На хижата ме чакаха вече и от далече изразиха задоволството си от това, че не съм успял да мина с колата по пътя към Карагьол. Седят си хората на слънце, работят по топлоизолацията на хижата и наблюдават с биноклите какво става наоколо. Е това "наоколо" е доста обширно понятие там - доста надалече навсякъде. Само Отовишкия рид е малко по-близо до хижата, иначе просторът, които се открива от хижата, е забележителен.

      Обясниха ми как да намеря камъка, от който има обхват, да се обознача, че никой не ме знаеше къде съм и щяха да почнат едни притеснения... Един час го обикалях тоя камък и никакъв обхват не намерих. После единия от хижарите дойде с мене, колкото да се увери, че модерният ми телефон наистина не намира нищо, та си сложих СИМ картата в простата му Нокиа, която имаше пълен обхват. Шантава работа.

      Ток имаше за две крушки и за аудио уредбата, от която дънеше Пинк Флойд. Е, и за батерията на фотото остана, та я заредих. Тя пък, освен че пада бързо, не се и зарежда като хората. Трябва постоянно да я дебнеш кога ще спре да се зарежда, та да я рестартираш.

      Но до астро снимки така и не се стигна. Основно по две причини. Едната беше, че без дистанционно се оказа, че не мога да правя дълги експозиции. Е, мога, но трябва през цялото време да държа бутона натиснат. Пък 20 минути да натискаш бутона на тоя студ не си е работа. Не само, че няма да стане снимка, ами и пръстчето ти после за нищо няма да става. Та другата причина беше въпросният студ - нито на мене, нито на другото момче, което беше дошло заедно с едно момиче от Мальовица, ни се излизаше за повече от 2-3 минути навън. Е, щракнахме луната между Калините, колкото да не е без хич.



      Останалото време го прекарахме в изследване на качествата на Стратайлата и пушене на цигари, които се въртяха в кръг между всички участници и определено не бяха пълни с тютюн.

      "The only regret I will have in dying is if it is not for love."
      Gabriel Garcia Mаrquez

      Коментар


      • #4
        От: Отовишки връх

        На другия ден беше съвсем друга история. Щяхме да ставаме с момчето и момичето да гледаме изгрева, не станахме, щото ни беше на всичките студено и никой не пое инициативата. Но път се качихме по-късно на Отовишки връх, изкефихме са на всичко, което се вижда отгоре, върнахме се до хижата, да хапнем и да си вземем раниците и поехме към колата. Бяхме се разбрали да ги закарам до София. Те решиха да минат през Калините, момичето много искаше да се качи. Аз отказах - Отовишки връх ми беше взел здравето. За сметка на това обърках пътеката на връщане и си осигурих двойно изкачване на Калините. И т.н. и т.н. Няма пиша повече, ще оставя думата на снимките.




























        Завършихме с прекрасна визуализация на състоянието на здравната ни система, за отрезвяване.

        Но беше чудесно. Пожелавам на всеки да иде там. Както прочетох в някакъв планинарски сайт, всеки трябва поне веднъж да види Рилските езера от билото на Отовишки връх. Перифразирам малко, но това беше смисълът и аз абсолютно подкрепям!
        "The only regret I will have in dying is if it is not for love."
        Gabriel Garcia Mаrquez

        Коментар


        • #5
          От: Отовишки връх

          Поредният прекрасен пътепис!
          Още миналата седмица като четох на verter разказа си казах, че това трябва да се види и го записах в графа "на пролет"(или за конкретното място по правилно е да се каже за лятото). Но ти си действал на момента и определено не си сгрешил както се вижда по снимките.

          Благодаря за снимките и споделените впечатления много се накефих докато четях
          о 88 з 417 оо 4 - Стоян

          Коментар


          • #6
            От: Отовишки връх

            Прекрасен пътепис и снимки (както винаги)! Маршрута явно си заслужава. Добавям го в списъка за следващото лято.

            Коментар


            • #7
              От: Отовишки връх

              Красотаааа!
              Така да ми се ходи там, но вече на пролет ще се сбъдни желанието за разходка! Поздравявам те колега, много добър пътепис.

              Коментар


              • #8
                От: Отовишки връх

                Поздравления за хубавата разходка! От този връх имам снимка на Окото, в която влизат и обувките ми - толкова стръмно се издига върха над езерото! За съжаление това е от времето когато още нямаше цифрови апарати и не мога да я споделя тук. От Отовишки връх можеше да продължиш по билото до Сейменски камък - последният от високите върхове, там също има интересни езера и гледки.
                Honda XL600LM, 1987
                Honda HR-V, 1.6, 3 drs, 4WD, 1999
                Opel Frontera B Sport, Y22DTH, 2003

                Коментар


                • #9
                  От: Отовишки връх

                  Уникален разказ, както винаги. Интересно и поучително.

                  Снимките са прекрасни, но дори и без тях успяваш да "нарисуваш" картините, които си видял.

                  Поздравления Андро.
                  www.occ.bg - Преносими газови бойлери и Мобилна баня за къмпингуване
                  0898777327

                  Коментар


                  • #10
                    От: Отовишки връх

                    Еха, колко хора са прочели! Благодаря!
                    "The only regret I will have in dying is if it is not for love."
                    Gabriel Garcia Mаrquez

                    Коментар


                    • #11
                      От: Отовишки връх

                      Браво Андро! Трябваха ти само 2 минути да го решиш
                      Аз стискам палци, да не завали до събота и мисля да катеря с колата.
                      NISSAN PATROL GR Y61 (RD28ETI)
                      SUBARU OUTBACK H6 (EZ30D)
                      GSM: О887б97З79

                      Коментар


                      • #12
                        От: Отовишки връх

                        Първоначално публикуван от ogitoBG Преглед на мнение
                        Браво Андро! Трябваха ти само 2 минути да го решиш
                        Аз стискам палци, да не завали до събота и мисля да катеря с колата.
                        Стръмничко е, но с повече внимаване на спирачката ще слезеш. Стига да е сухо и топло, де

                        Аз с жипката карах на първа надолу (в стръмната част на пътя). Пък моята първа все пак ми се струва по-бавна от на лека кола, не знам. За автоматик не говоря изобщо
                        "The only regret I will have in dying is if it is not for love."
                        Gabriel Garcia Mаrquez

                        Коментар


                        • #13
                          От: Отовишки връх

                          ами.....
                          какво за автоматика?
                          Коя първа?Бърза или бавна?
                          NISSAN PATROL GR Y61 (RD28ETI)
                          SUBARU OUTBACK H6 (EZ30D)
                          GSM: О887б97З79

                          Коментар


                          • #14
                            От: Отовишки връх

                            Първоначално публикуван от ogitoBG Преглед на мнение
                            ами.....
                            какво за автоматика?
                            Коя първа?Бърза или бавна?
                            Е, първа бърза, де Не е 60% наклона все пак
                            Всякакви коли се качват, просто трябва много внимаване.
                            "The only regret I will have in dying is if it is not for love."
                            Gabriel Garcia Mаrquez

                            Коментар


                            • #15
                              От: Отовишки връх

                              Първоначално публикуван от Андрей Боянов Преглед на мнение
                              Е, първа бърза, де
                              Олекна ми. Там сме!
                              NISSAN PATROL GR Y61 (RD28ETI)
                              SUBARU OUTBACK H6 (EZ30D)
                              GSM: О887б97З79

                              Коментар

                              Активност за темата

                              Свий

                              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                              Зареждам...
                              X