Страница 1 от 5 12345 ПоследенПоследен
Резултати 1 до 20 от 86

Тема: Гумите, видове, модели и сравнения

  1. #1
    Регистрация
    Sep 2004
    Място
    София
    Публикации
    1,546
    Точки (при гласуване)
    21

    По подразбиране Гумите, видове, модели и сравнения

    или как да обуем джипа .

    Реших да напиша тази статия за избора на гуми , тъй като това е едно от нещата определящи преминаването / или не / на дадено препятствие . Разбира се ще засегна въпроса за размерите и избора на такъв имайки предвид различните пътни и извън пътни покрития . Както се досещате , ще разгледаме гумите в клас “ MUD TERRAIN ” т.е. предназначени за екслоатация извън пътя , така наречените “ кални гуми ” . Всеки рано или късно се е сблъсквал с този проблем и е бил поставен пред дилемата какви гуми да сложи на любимото си пълноприводно возило , аз ще се опитам да дам няколко насоки за правилния избор на размер и модел гума .

    Нека започнем с размера . В света има три системи за оразмеряване : Европейска , Американска и една стара , вече почти без приложение .
    Европейската е позната на всички нас и няма да се задълбочавам над нея . Ето един пример :
    265/70R15 Разшифровката е следната : 265 е ширината на протектора в милиметри , 70 е височината на страницата в проценти – 70 процента от ширината 265 = 188,5 мм. R означава радиална гума , 15 е присъединителния диаметър към джантата в инчове / 1 инч = 2,54 см. / .
    Американската е доста по проста , стига човек да я познава . Ето и примера : 33/12.5R15 . Първата цифра 33 означава външния диаметър на гумата в инчове – 33 х 2.54 = 83,82 см. Средната цифра 12.5 е ширината на протектора в инчове – 12.5 х 2.54 = 31,75 см. , което би се равнявало на ширина 315 по Европейския стандарт . Естествено останалото е идентично и за двата стандарта – радиална гума и 15” инча присъединителен диаметър .
    Третата е малко по-различна и се е използвала за обозначаване на диагонални гуми – 7,50-16 . Първото означение е ширината на протектора в инчове 7.50 х 2.54 = 19.05 см. , отговарящо на европейското 190 . Тук обаче , идва интересното : Ако ширината завършва на 0 , както е в примера височината на борда се счита 92% от ширината – 175 мм. или 6.9 инча . А ако завършва на 5 / 7.55-16 / , то тогава височината ще е 82% - 156 мм. или 6.15 инча .
    И ето – въоръжени с горните знания и един калкулатор хукваме по магазините ...

    СТОП ! - ще кажете Вие - Това до тук добре , а какъв размер е най-подходящ за мене ? Хем да минавам отвсякъде , хем да изглежда добре !

    Въпроса , разбира се е правилен , отговора обаче е доста труден . Затова ще го разгледаме по-подробно .
    Като начало ще трябва да се посъветваме със специалист и да уточниме какъв е максимално допустимия диаметър и ширина за нашия автомобил . Това означава гумата да не опира никъде при максимално завъртане на волана и при максимално “ сгънато ” положение на окачването . Е , ако сте поставили специани пружини , амортисьори и бодилифт , тогава разговорът е съвсем друг . Ние в случая ще се придържаме към презумпцията за стандартно МПС .
    Приемаме за уточнен максимума в който трябва да се вместим и на дневен ред идва следващата спънка : върху какъв тип настилка ще управляваме любимото ни возило . Или поне през повечето време . Стигнахме до типовете почвено покритие и тяхната специфика .
    Слабите почви . Това са : пясъкът , заблатените места , неутъпкания сняг и рохката горска почва . Основното тук е да се намали силата , която упражнява автомобила върху настилката , или по научному казано силата върху единица площ . За да стане това има няколко варианта : да се намали теглото на автомобила или да се увеличи контактната повърхност . Е , с теглото е ясно – таково драстично олекотяване не е по силите и възможностите на всеки , затова остава втория вариант . Широки гуми . И високи . Възможно най-близко до максимално допустимото . И още нещо , което много помага – снижаване на налягането в тях , в разумни граници естествено . Всичкото това ще ни даде възможността да останем върху настилката , а не да се вкопаем в нея . Освен това , широката площ осигурява и по-голямо количество блокчета от протектора контактуващи с пътя за по-голяма тракция . Разбира се , остро противопоказано е превъртането на което и да е от колелата . В повечето случаи ни грози дълга и изморителна работа с лопатата ... или в най-лошия случай “ марш на скок ” до близкото село за трактор .
    Хлъзгавите покрития . Глината , тревата / особено мократа / и утъпкания сняг . Тук нещата са диаметрално противоположни на гореказаното . Тук ще търсим максимална сила на единица площ . За да може гумата да “ среже ” горния мек и хлъзгав слой и да се добере до сухата и твърда повърхност отдолу . Изборът ни ще падне логично върху високите , но много тясни и агресивни гуми , напомпани до стойности от порядъка на 3 бара /атмосфери/ . Различното е , че ако протектора на гумата се “ замаже ” , едно подаване на газ и последащото го пробоксуване оказва благотворно влияние върху самопочистването на грайфера и продължаването на движението напред . С уговорката да не се прекалява естествено .
    Твърдите настилки . Камъни и каменисти местности , сипеите и сухите утъпкани горски пътища . При тях е различно . Оптималното решение е гумите да не са нито прекалено високи , нито прекалено широки . Ако са високи , автомобила ще загуби страничната си устойчивост , а с широките ще се пързаля на запрашените места . За осигуряване на оптимално сцепление от решаващо значение е съставът на каучука . Това естествено важи с пълна сила за всички настилки . Налягането е добре да бъде 2 – 2,5 бара , за да се избегне негативното “ влияние ” на острите камъни и клони .

    Сага вече с чиста съвест можем да се запътим към магазина . В нашата страна няма особено голям избор от такива гуми затова ще се спра само на най-разпространените и известни марки и модели , а това са : BFGOODRICH , GOODYEAR , FULDA , DUNLOP , BRIDGESTONE и PIRELLI .

    Да започнем с BF GOODRICH MUD TERRAIN T/A . Това е една много популярна и разпространена гума и има защо . Не особено агресивната шарка и добрата смес прави тази гума изключително поливалентна . Без да се откроява с ярко изразени предпочитания към терен , тя е достатъчно добра навсякъде . Износоустойчивоста и сравнително тихото поведение на асвалта са качествата , които я правят предпочитана от много собственици на джипове .
    GOODYEAR WRANGLER MT/R е гумата , предлагаща може би най-доброто сцепление с твърди повърхности . Меката смес на протектора и усилените бордове са преимущество на каменисти терени . Това разбира се не значи , че и в калта не се представя добре . Силно изразените странични грайфери са много полезни , особено в кален коловоз от който се налага да излезем .
    FULDA TRAMP TRAC е немска гума преминала тежкото испитание на CAMEL TROPHY . Интересният рисунък на грайфера се справя доста добре с различните условия и препятствия , които ни предлага майката природа . Сравнително малкото тегло и доброто качество правят тази гума един добър избор за всеки приключенец .
    DUNLOP GRANDTREK MT2 също е продукт на който може де се доверим , особено ако ни предстои дълго движение по глинеста и лепкава кал . Отворената шарка и широките канали се самоочистват доста добре и шансът да останем в калта не е голям . Съвременните технологии са оставили своя отпечатък и върху поведението на пътя на тази несъмнено способна гума .
    BRIDGESTONE DUELER M/T Типично калният рисунък на протектора не ни оставя съмнение за добрата тракция в тежки условия . Разположението на блокчетата определя и стабилното поведение на гумата върху мокър асвалт .
    PIRELLI SCORPION MUD Характерното за тази гума е агресивният протектор , гарантиращ добро почистване на контактното петно и добра тяга в калта . Имайки предвид опита натрупан от компанията в рали “ Дакар ” можем да сме сигурни , че камъните и другите неочаквани изненади възникващи извън пътя не са проблем за нея .

    Като заключение искам да одбележа , че въпреки всичко казано дотук , изборът на правилната гума съобразена със специфичните условия на експлоатация е исконно право на всеки собственик на високопроходим автомобил . Съвет от специалист и /или/ човек с достатъчно голям опит винаги би бил от полза при този така труден избор . Все пак има и “ всетеренни ” гуми , но това е тема на друг разговор ...

  2. #2
    Регистрация
    Aug 2004
    Място
    София
    Публикации
    164
    Точки (при гласуване)
    14

    По подразбиране

    поздравления за творческата утрин и благодарности за полезната иформация и съвети като резултат от нея!


    като вземем предвид какво ни причини майката природа тази година, мисля че МТ ще са най-търсените гуми този сезон.

  3. #3
    Регистрация
    Apr 2005
    Място
    Земя
    Публикации
    5,939
    Точки (при гласуване)
    0

    По подразбиране

    Добра и полезна стаятия колега! Поздравления.

    Както знаеш аз вече се спрях на Гудиър МТ/Р и опита ми с тях до сега е изключително положителен. В кал не запъват и грам, на камани са сигурни и т.н. Само дето от успоредни паркирания на заден, поужулих страните на 2-те десни в разни калпави бордюри

  4. #4
    Аватара на alex_markov
    alex_markov е офлайн Супер Модератор | ОС || +ПЛ || ТП |
    | Модератор |
    Регистрация
    Jun 2004
    Място
    Sofia
    Публикации
    5,085
    Точки (при гласуване)
    60

    По подразбиране

    Браво Митко, ама аз това го взимам за първа част - "гуми разни" и се надявам да доиде и втората част на твоята статия - "Най-Хубавите гуми - TrXus Mud Terrain"

  5. #5
    Регистрация
    May 2005
    Публикации
    2,444
    Точки (при гласуване)
    15

    По подразбиране

    тук е момента да се каже, как се отразяват тези гуми на автомобила. обикновено, когато човек реши да смени гумите иска да сложи по - големи, зада увеличи просвета под колата. когато избираме размера, трябва да се има предвид максимума, който е даден от производителя, независимо от лифта, който е направен. нормално 4х4 автомобилите фабрично са оборудвани с 29" - 31" на ширина 8.5" - 9.5.

    ровейки по чуждестранните сайтове се забелязва, че най - популярните размери сега за леки 4х4 е между 33" - 35" и то обикновено най - агресивните шарки. ако целта е автомобила да изглежда добре, а качествата му на офроуд не са толкова важни е достатъчно да се смени окачването с по - високо, но ако искаме да запазим и даже да подобрим качествата на автомобила има още много доработки.

    първия проблем възниква в мостовете, гумите с по - голям диаметър променят предавателното число към пътя и колата започва да се движи по - бързо при същите обороти на двигателя, но с по - малка мощност, заради агресивната шарка възниква проблем с полуоските и главините, те не са конструирани да издържат на много по - голямото сцепление с пътя.

    след това идва проблема с карданите. обикновено там е заложен т. нар. бошон, слабо място, което да предпази останалите части от повреди. заради по - голямото сцепление обикновено каретата се късат.

    след това идва проблема със съединителя, на който му се налага да понесе много по - голямо натоварване и започва да боксува и да се пали, даже има случаи, когато се заварява.

    зада се избегне счупването на колата, точно където най - не ви се иска е нужно в съответствие с модела, да се проектира и изпълни съотвентия тунинг, с който да се променят заводските характеристики така, че да доведат до по - голяма надеждност.
    drive alive

  6. #6
    Аватара на alex_markov
    alex_markov е офлайн Супер Модератор | ОС || +ПЛ || ТП |
    | Модератор |
    Регистрация
    Jun 2004
    Място
    Sofia
    Публикации
    5,085
    Точки (при гласуване)
    60

    По подразбиране

    true, true...
    прaво думаш трябва си смяна на главните предавания (при мен от 4.11 на 4.65, чакам ги да доидат) и умерено големи гуми -31-32инча, повече ми се струва доста сериозно преправяне на колата и почва да се появява ефекта на страничните наклони - преобръщане (и за него има лек с увеличаване разстоянието м-у гумите ама това са други мостове и т.н......

  7. #7
    Регистрация
    Feb 2005
    Място
    plovdiv
    Публикации
    233
    Точки (при гласуване)
    13

    По подразбиране

    От такъв агресивен грайфер пръснах предно каре на полуоската.С такива гуми трябва да се кара по внимателно, иначе всички промени споменати по горе от ;go go go; са задължителни

  8. #8
    Регистрация
    Jun 2004
    Място
    lat: 42:26:30N lon: 8:04:32W
    Публикации
    359
    Точки (при гласуване)
    14

    По подразбиране Re: Гумите ,

    mnogo dobra tema...
    no mnogo 6te mi e interesno kakwo 6te kaje STEFAN hahaha
    БЕЗДРУМ-Но тълкувайки българския език, безпътието по-скоро е унило състояние на духа, когато просто се чудши какво да направиш в кофти
    (това е българска дума) ситуация (която пък не е българска дума).

  9. #9
    Регистрация
    Apr 2005
    Място
    ВАРНА
    Публикации
    2,247
    Точки (при гласуване)
    24

    По подразбиране

    Браво FULDA!!!!страхотен материал ! тъкмо си мътя главата какви гуми да избера! Дали да не се спра на BF?много ми се искаше INTERCO , но нямат толкова малък размер като за мен
    ако някой мойе нека да даде координати напредставители на:
    BF,GOODYEAR,FULDA,DUNLOP!
    Стефан сигурно е на море

  10. #10
    Регистрация
    Apr 2005
    Място
    Земя
    Публикации
    5,939
    Точки (при гласуване)
    0

    По подразбиране

    Както можеш да се досетиш за гуми Фулда, най-добре да се обърнеш към Митко - Фулда , също така и за Гудиър, а за БФ и Дънлоп незнам...

    аз си сложих Гудиър MT/R 225/75/R16 и ми е много доволно

  11. #11
    Регистрация
    Dec 2004
    Място
    София
    Публикации
    7,370
    Блог Публикации
    3
    Точки (при гласуване)
    23

    По подразбиране Въпрос

    По каталог кумите ми са обявени с диаметър 812мм, а като ги меря с рулетката излизат 770мм по хоризонтала и 765мм вертикално /явно 5мм е деформацията от тежестта на колата/... Меря точно от ръба на грайфера...
    Някой има ли обяснение по въпроса?
    помогнете да открием откраднатите двигатели http://forum.offroad-bulgaria.com/sh...ad.php?t=59117

  12. #12
    Регистрация
    Sep 2004
    Място
    София
    Публикации
    1,546
    Точки (при гласуване)
    21

    По подразбиране

    А какъв беше размера ?

  13. #13
    Регистрация
    Dec 2004
    Място
    София
    Публикации
    7,370
    Блог Публикации
    3
    Точки (при гласуване)
    23

    По подразбиране

    Цитат Мнение на fulda
    А какъв беше размера ?
    размера няма значение... ти си ги виждал Lassa 7.50-16 диаметъра е даден в сайта на Боряна...
    помогнете да открием откраднатите двигатели http://forum.offroad-bulgaria.com/sh...ad.php?t=59117

  14. #14
    Регистрация
    May 2005
    Публикации
    2,444
    Точки (при гласуване)
    15

    По подразбиране

    Цитат Мнение на churov
    Браво FULDA!!!!страхотен материал ! тъкмо си мътя главата какви гуми да избера! Дали да не се спра на BF?много ми се искаше INTERCO , но нямат толкова малък размер като за мен
    ако някой мойе нека да даде координати напредставители на:
    BF,GOODYEAR,FULDA,DUNLOP!
    Стефан сигурно е на море
    представители на BF са Диана, на околовръстното, аз имах такива гуми и не съм очарован, няма да си сложа такива на колата друг път. единственото хубаво, е че са много здрави и много бавно се износват. кой размер ти трябва, за каква кола и защо интерко да няамат такива
    drive alive

  15. #15
    Регистрация
    Sep 2004
    Място
    София
    Публикации
    1,546
    Точки (при гласуване)
    21

    По подразбиране

    Ааааа.... Боряна ! Сега разбирам Сайта ... ДА !
    Ако прочетеш по-горе какво съм написал и сметнеш колко трябва да бъде височината на 7.50/16 ще видиш , че твоите измервания са сравнително вярни
    7,50 * 2,54 = 19,05 см.
    92% от 19,05 =17,526 см.
    16" * 2,54 = 40,64 см.
    17,526 * 2 = 35,052 см. + 40,64 = 75,692 см.

    Ти това ли получи

  16. #16
    Регистрация
    Dec 2004
    Място
    София
    Публикации
    7,370
    Блог Публикации
    3
    Точки (при гласуване)
    23

    По подразбиране

    Цитат Мнение на fulda
    Ааааа.... Боряна ! Сега разбирам Сайта ... ДА !
    Ако прочетеш по-горе какво съм написал и сметнеш колко трябва да бъде височината на 7.50/16 ще видиш , че твоите измервания са сравнително вярни
    7,50 * 2,54 = 19,05 см.
    92% от 19,05 =17,526 см.
    16" * 2,54 = 40,64 см.
    17,526 * 2 = 35,052 см. + 40,64 = 75,692 см.

    Ти това ли получи
    премерих 77 и 76.5 /както писах горе.../ дали да не им ги върна, защото не отговарят на размера и без друго вече почнаха да и се изтъркват мустачките на протектора... сигурно са на 3000км вече...
    помогнете да открием откраднатите двигатели http://forum.offroad-bulgaria.com/sh...ad.php?t=59117

  17. #17
    Регистрация
    Sep 2004
    Място
    София
    Публикации
    1,546
    Точки (при гласуване)
    21

    По подразбиране

    Желая успех ...

  18. #18
    Регистрация
    Jun 2004
    Място
    София
    Публикации
    9,964
    Точки (при гласуване)
    60

    По подразбиране

    Интересна статия със сравнение на много от популярните модели гуми...

    http://www.nissan4x4-club.ru/Razdelu...8&opencat=3192

  19. #19
    Регистрация
    Jun 2005
    Място
    ВАРНА
    Публикации
    28
    Точки (при гласуване)
    0

    По подразбиране

    АБЕ И АЗ КАТО ЕДИН МНООООГО СТАР ОФРОИДЕР ДА ИЗРАЗЯ МНЕНИЕ.ПЪРВО КАРАХ С ГУДРИДЖ МТ ДОСТА ВРЕМЕ В ТЕ ГОДИНИ НЯМАШЕ ГОЛЯМ ИЗБОР .НЕ ЛОША ГУМА МНОГО УНИВЕРСАЛНА СРАВНИТЕЛНО ЗДРАВИ БОРДОВЕ НО САМО ДО ТУК .ВИНАГИ СЪМ КАРАЛ ЕКСТРИМ А НЕЙНАТА ШАРКА Е ДОСТА ДАЛЕЧ ОТ ЕКСТРЕМНИТЕ.СТАВА НА ВАЛЯК В КАЛТА.НА ВСИЧКОТО ОТГОРЕ СЛЕД ПЪРВАТА ГОДИНА СТАВА НА ПЛАСМАСА.ЗАБРАВЯШ ЗА ЛЕД И СНЯГ НО ПЪК ТАКА СИ Я КАРАШ ЦЯЛ ЖИВОТ.КОГАТО Е НОВА ДЪРЖИ ДОБРЕ НА СТРАНИЧНО ПРЕПЛЪЗВАНЕ.СТАВА ЗА СКОРОСНО КАРАНЕ ПО СУХ ПЪТ. ПОСЛЕ МИНАХ НА ДЖЕНЕРАЛ МТ.ДОБРА ЦЕНА ПО МЕКА ОТ ГУДРИЧА НО МНООООГО ТЪНКИ БОРДОВЕ.ОМРЪЗНА МИ ДА ЛЕПЯ ГУМИ.А И НЕ Е НАЙ ДОБРАТА ЗА КАЛ.БЯХ СИ ВЗЕЛ СИЛВЪРСТОУН.УНИКАЛНА ГУМА ЗА КАЛ.САМОПОЧИСТВА СЕ ИДЕАЛНО.АБЕ ТРАКТОРНА ГУМА.НО Е ДОСТА ТЕЖКА ПРОИЗВЕЖДА СЕ САМО В 1 РАЗМЕР 285 85 15 ИЛИ 16 ЯКИ БОРДОВЕ. НЕСТАВА ЗА АСВАЛТ ПЯСЪК И ШУМИ МНОГО.СРЕДНО КАЧЕСТВО НА КАУЧУКА. СЕГА КАРАМ СЪС СУПЕР СУОМПЪР ТСЛ 34 9.5 16 РАЗМЕР СПЕЦИАЛНО ЗА ТОЙОТА И ДЖИИП. НЕВЕРОЯТНА ГУМА ЗА ВСЯКАКЪВ ЕКСТРИИМ.СТРАНИЧНА ПРОТЕКЦИЯ САМОПОЧИСТВАЩ ГРАЙФЕР ПЕРФЕКТЕН МНОГО МЕК КАУЧУК НЯМА СТОМАНЕН КАРКАС МОЖЕ ДА СЕ КАРА НА МНОГО НИСКО НАЛЯГАНЕ .ДЪРЖИ СЕ ПЕРФЕКТНО НА КАЛ СНЯГ КАМЪНИ СУХ ПЪТ НА МОКЪР И СУХ АСВАЛТ.НЕ СТАВА ЗА ПЯСЪК НИСКО СКОРОСТНА Е ШУМИ И Е МАЛКО ТЕЖКА.ГОВОРЯ ЗА ТОЗИ РАЗМЕР.ЗАМЕН ТОВА Е НАЙ ПЕРФЕКТНАТА ГУМА ЗА ЕКСТРЕМ.А И ВИЖДАМ ЧЕ МНОГО ХОРА СА МНОГО ДОВОЛНИ ОТ ПРОДУКТИТЕ НА INTERCO.ЗА РЕГЕНЕРАТИ НЯМА ДА ГОВОРЯ.ВСЪЩНОСТ ЗАЩО ПЪК НЕ.НИСКА ЦЕНА ДОБРЕ.МНОООГО КОФТИ КАУЧУК ПОЧТИ НЯМА ЕСТЕСТВЕН КАУЧУК В ГУМАТА.НАЦЕПВАТ СЕ.ВИЖТЕ СИ МАЛАТЕСТИТЕ.ЯКО ТЕЖКИ .КРИВЯТ СЕ.ХУБАВО ЧЕ ПОНЕ ГИ ПРАВЯТ С ШАРКИ НА ВОДЕЩИ МАРКИ.НАПРИМЕР САИМЕКС И С.СУОМПЪР.И СЕ ЧУДЯ КАК ИЗВЕСНИ СЪСТЕ ЗАТЕЛИ С ПРЕТЕНЦИИ КАРАТ ТУК СТАКИВА. АМА МАЙ Е МОДА
    GOD GAVE THE METAL

  20. #20
    Регистрация
    Dec 2004
    Място
    София
    Публикации
    7,370
    Блог Публикации
    3
    Точки (при гласуване)
    23

    По подразбиране

    нещо не ми излизат картинките в руската статия
    помогнете да открием откраднатите двигатели http://forum.offroad-bulgaria.com/sh...ad.php?t=59117

Страница 1 от 5 12345 ПоследенПоследен

Правила за публикация

  • Вие не можете да публикувате нови теми
  • Вие не мжоете да отговаряте в теми
  • Вие не можете да добавяте прикачени файлове
  • Вие не можете да редактирате собствените публикации
  •